Grammar teaching methods in EFL lessons : factors to consider when making instructional decisions
Kielioppi on vakiinnuttanut asemansa kielen opettamisessa ja oppimisessa ja se on tärkeässä osassa vieraiden kielten opetussuunnitelmaa. Sanotaan, että erilaisia opetusmenetelmiä on yhtä monta kuin on opettajiakin, joten metodien kirjo on todella laaja. Opettajat ovat itse vastuussa siitä, miten kielioppia opettavat, joten he tekevät sen parhaaksi katsomallaan tavalla. Kielten opetusmenetelmiä on tutkittu paljon, mutta vähemmän tutkimuksia on tehty siitä, millä perusteella opettajat opetusmenetelmänsä valitsevat. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana tapaustutkimuksena, johon osallistui kolme suomalaista englannin kielen opettajaa kolmelta eri koulutasolta. Aineisto kerättiin observoimalla jokaisen opettajan yhtä oppituntia, joka videokuvattiin. Koska tutkielman aiheena on kieliopin opettaminen, huomio keskittyi ainoastaan opettajaan, ei oppilaisiin. Luokkahuoneobservoinnin jälkeen opettajia haastateltiin ja haastattelut äänitettiin. Oppitunnit ja haastattelut litteroitiin sekä analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tämä tutkielma pyrkii vastaamaan kolmeen tutkimuskysymykseen: 1) Mitä kieliopin opetusmenetelmiä opettajat käyttävät? 2) Mitä he ottavat huomioon opetusmenetelmän valinnassa? 3) Mitä eroja ja yhtäläisyyksiä kieliopin opetusmenetelmissä on eri koulutasojen välillä? Tulokset osoittivat, että opettajat käyttivät oppitunneillaan grammar-translation (GTM), audiolingual (ALM), total physical response (TPR) sekä silent way metodeja. Opetusmenetelmiä valitessaan he ottavat huomioon oppilaidensa taidot, iän, mielialan, luonteenpiirteet sekä mahdolliset tasoerot. Näiden lisäksi valintaan vaikuttaa oppitunnin ajankohta sekä opetettava aihe ja siihen käytettävissä oleva aika. Alakoulussa käytettävät opetusmenetelmät ovat opettajakeskeisempiä kuin ylemmillä tasoilla ja ainoastaan siellä käytetään TPR metodia. Lukiossa pääpaino on yksityiskohtien opettamisessa, jossa opetus on oppilaslähtöisempää kuin muilla asteilla. Jokaisella koulutasolla on käytössä GTM ja kielioppisäännöt opetetaan eksplisiittisesti suomen kielellä. Tutkimus paljasti, että opettajien ajatukset ja teot eivät täysin kohdanneet ja siten osoitti jatkuvan reflektoinnin olevan tärkeä osa opettajan työtä tavoitteiden saavuttamiseksi. Kommunikatiivisia menetelmiä ei käytetty kieliopin opetuksessa eli kielioppi nähdään yhä oikeaoppisten rakenteiden hallintana ja sitä opetetaan eksplisiittisten sääntöjen kautta siitä huolimatta, että tavoite on rohkaista oppilaita käyttämään kieltä. Tämä tutkimus auttaa opettajia kieliopin opetusmenetelmien valinnassa eri koulutasoilla sekä kannustaa oman toiminnan kriittiseen tarkasteluun. Tutkielmaa voisi jatkaa pitkittäistutkimuksella, jonka avulla saataisiin yhä parempi kokonaiskuva opettajien henkilökohtaisista opetusfilosofioista sekä heidän suosimistaan opetusmenetelmistä.
...
Alternative title
Factors to consider when making instructional decisionsKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29367]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Say what you mean : a material package for communicative grammar teaching in upper secondary school
Ulfves, Suvi (2020)Kieliopin opetus on ollut polttava puheenaihe koko kieltenopetuksen historian ajan. Näkemyseroja on sen suhteen, miten kielioppia tulisi opettaa ja miten siitä saisi tehtyä mielenkiintoista sekä oppilaille että opettajille, ... -
"[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English
Kämäräinen, Heini (2022)Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, ... -
Teaching and learning methods during and after the Covid-19 pandemic in higher education language teaching : students’ views
Hyvätti, Noora (2023)Vuoden 2020 keväällä yliopistot ympäri Suomea ja maailmaa siirtyivät laajasti etäopetukseen Covid-19 pandemian aiheuttaman uhan vuoksi. Etäopetuksen myötä myös opettamisen ja oppimisen menetelmiä ja työkaluja tuli tarkastella ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
How are English lessons differentiated for linguistically gifted students by expert and novice English teachers?
Weckman, Laura (2017)The purpose of this study is to describe the ways that expert and novice English teachers differentiate their teaching for linguistically gifted students, and to see whether these methods used differ based on teaching ...