”Siksi, että se tuntuu helposti opettajastakin tylsältä” : communicative methods in English grammar teaching in Finland
Sekä kieliopin opetusta että kommunikatiivista opetusta on tutkittu Suomessakin melko laajalti, mutta näiden kahden kohtaaminen ei toistaiseksi ole päässyt tutkimusten kohteeksi. Kielioppia pidetään usein vaikeana ja jopa tylsänä opetettavana, eikä kommunikatiivisuuden toteuttaminen kielioppitunneilla tunnu välttämättä kovin helpolta. Globalisoituvassa maailmassa kommunikointi vieraalla kielellä on yhä yleisempi ilmiö, minkä vuoksi sen opettaminen lukeutuu kieltenopettajien tärkeimpiin tehtäviin. Tällaisessa asetelmassa kieliopin asema herättää herkästi kysymyksiä.
Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten englannin kielen kieliopin opetus on kehittynyt Suomessa viimeisten vuosikymmenten aikana, ja missä määrin kommunikatiivisuus näkyy tässä kehityksessä. Myös opettajien asenteet kieliopin opetusta kohtaan ovat tutkielmassa keskiössä. Tutkielman aineisto koostuu 20 opettajan vastauksista verkkokyselyyn. Nämä 20 opettajaa valikoituivat 106 vastaajan joukosta satunnaisotannalla. Opettajien vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset osoittivat, että suuri osa opettajista on omaksunut ainakin joitain kommunikatiivisia metodeja kieliopin opetukseensa. Monet vastaajista kertoivat hyödyntävänsä kommunikatiivisen opetuksen keinoja jatkuvasti kielioppitunneillaan. Jokainen vastaaja opetti kuitenkin myös nk. perinteisin keinoin, ja tulokset osoittivatkin, että myös ei-kommunikatiiviselle opetukselle on paikka kielioppitunneilla.
Vaikka tutkielma onkin tietyiltä osin rajallinen, osoittaa se mielenkiintoisia kehityssuuntia kieliopin opetuksessa Suomessa. Se myös kannustaa lisätutkimukseen, sillä vastaisuudessa voisi olla hyödyllistä tutkia myös oppilaiden ajatuksia kommunikatiivisesta kieliopin opetuksesta ja verrata niitä opettajien näkemyksiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teaching grammar in grades 7 through 9 : an analysis of English and Swedish L2 textbooks
Pylvänäinen, Helinä (2013)Kieliopin opettaminen on ollut osa vieraiden kielten opetusta niin kauan kuin niitä on opiskeltu. Kieliopin tuntemus kuuluu kielitaitoon ja sen hyvä hallinta mahdollistaa viestin perillemenon vaativissakin kommunikaatiot ... -
From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland
Hakkarainen, Tiina (2011)Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut räjähdysmäisesti sitten 1990-luvun. Muutos väestörakenteessa vaikuttaa myös suomalaisten koulujen arkeen ja opettajien työhön, mutta tutkimusta maahanmuuttajista erityisesti ... -
Grammar instruction in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Vornanen, Riina (2016)Kieliopin opettaminen on aina ollut iso osa kielten opetusta ja nykyäänkin kielioppi nähdään osana laajempaa kommunikatiivista kompetenssia. Näkemyksiä siitä, kuinka kielioppia tulisi opettaa on runsaasti, mutta nykyään ... -
Presentation of English-speaking cultures : upper secondary school textbooks of English in the 1980s and in the 2010s
Lindström, Saara (2012)Englanti on yksi maailman levinneimmistä kielistä ja sitä puhutaan sekä äidinkielenä että vielä useammin toisena tai vieraana kielenä. Tämän moninaisuuden vuoksi on myös monia englanninkielisiä kulttuureja. Näistä tunnetuimpia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.