dc.contributor.author | Koskimies, Juho | |
dc.date.accessioned | 2015-09-04T06:02:23Z | |
dc.date.available | 2015-09-04T06:02:23Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1494299 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46760 | |
dc.description.abstract | Mediakulttuurin väitetään olevan avainasemassa jäsentämässä nykyisiä identiteettejä ja
muotoilemassa ajattelua ja käyttäytymistä erityisesti nuorten keskuudessa. Tutkimuksessa
tarkasteltiin lukiolaisten Facebookin käyttötottumuksia ja pyrittiin selvittämään miten henkilöt
rakentavat identiteettiään Facebookin avulla. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelua
hyödyntäen keväällä 2010, jolloin haastateltiin kuutta lukioikäistä nuorta. He olivat iältään 17–18-
vuotiaita. Lisäksi 20 oppilasta osallistuivat kirjoitelmien tekoon, jossa olin valmiiksi antanut heille
otsikon nimeltä ”Minä ja Facebook”.
Tutkielman teoreettisena näkökulmana oli Thomas Ziehen ajatus nuorten identiteettityöstä
jatkuvana ”ylikuumentumisen prosessina”, jota mediakulttuuri ylläpitää. Tutkimusote oli
kvalitatiivinen. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia.
Tutkielman mukaan Facebook on lukiolaisille kommunikoinnin väline, jossa pyritään jakamaan
positiivista elämänasennetta kuvien ja tekstien muodossa. Avoimuutta pidetään tärkeänä, mutta
samalla halutaan suojella omaa profiilia. Yhteenkuuluvuuden tunne on tärkeää Facebookissa ja
omien ajatusten jakamista pidetään tärkeänä. Facebook toimii paikkana, jossa voi levähtää ja
päivittää kuulumisia tai seurata muiden päivityksiä. Facebookin avulla nuoret hakevat myös
hyväksyntää. Julkisuus näyttäytyi yhteisten kokemusten ja omien kokemusten jakamisena,
yksityisyyden piiriin liittyivät erilaiset henkilökohtaisemmat asiat. Kirjoitelmat lisäsivät henkilöiden
kykyä reflektoida omaa Facebook käyttäytymistään, jolloin monet henkilöt kertoivat oppineensa
erilaisia tapoja käyttäessään Facebookia. Facebook merkitsi eri nuorille hieman eri asioita, erilaisia
tapoja kommunikoida tai olla kommunikoimatta. Facebookin käyttäminen teki monista riippuvaisia,
jolloin oltiin riippuvaisia toisista ihmisistä virtuaalisesti, mutta kasvotusten kohtaamista todellisessa
elämässä ei välttämättä tapahtunut. Lopuksi voidaan todeta, että identiteetin rakentamisen kannalta
yksityisyyden ja rajojen opettelu perustui terveeseen itsesuojeluvaistoon. Käyttäjät mm. harkitsivat
mitä he halusivat julkaista profiilissaan ja keitä olivat valmiita hyväksymään tai hylkäämään
kavereikseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (39 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea
ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö
kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | mediakulttuuri | |
dc.subject.other | Facebook | |
dc.subject.other | identiteetti | |
dc.subject.other | identiteettityö | |
dc.title | Facebook ja identiteetti : lukiolaisten kokemuksia Facebookin käytöstä | |
dc.title.alternative | Lukiolaisten kokemuksia Facebookin käytöstä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201509042807 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.date.updated | 2015-09-04T06:02:23Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | mediakulttuuri | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | lukiolaiset | |
dc.subject.yso | Facebook | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |