Yhteisöllinen koulu? : lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ympäristönä
Abstract
TIIVISTELMÄ
YHTEISÖLLINEN KOULU? – Lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ympäristönä
Anna-Maria Nurmi
Sosiologia
Pro gradu-tutkielma
Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos
Jyväskylän yliopisto
Ohjaaja: Terhi-Anna Wilska
Kevät 2013
Sivumäärä: 65 sivua + 3 liitettä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella koulun merkitystä lukiolaisille sosiaalisena ympäristönä ja oppimisympäristönä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin lukion merkitystä opiskelijoille ystävyyssuhteiden ja ryhmiin kuulumisen, sekä hyvinvoinnin ja pahoinvoinnin kannalta.
Myöhäismodernin ajattelutavan mukainen yksilöllisyyden korostaminen yhteiskunnassa on johtanut siihen, että nykynuoret ovat sosiaalistuneet yksilöllisyyttä vaalivaan kulttuuriin. Kulttuurinen ilmapiirimme korostaa kilpailua ja yksin pärjäämistä. Yksilöllisyys on ollut myös nykyisen luokattoman lukion johtoajatuksena. Luokaton lukio on luotu yksilölähtöisesti, helpottamaan yksittäisen opiskelijan opintopolkua. Tästä yksilöllisyyden korostamisesta huolimatta nuoret kaipaavat osallisuutta ja kuulumista erilaisiin yhteisöihin. Koululla on mahdollisuus lunastaa paikka merkittävänä yhteisöllisyyden kokemusten tuottajana nuorten elämässä.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa osa kysymyksistä on analysoitu määrällisesti keskiarvojen ja frekvenssien avulla. Tutkimus toteutettiin sähköisenä Internet-kyselynä ja siihen osallistui 71 lukio-opiskelijaa kahdesta eri lukiosta Länsi-Suomessa ja Keski-Suomessa. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla kysymyskohtaisesti. Keskeisimmät tulokset osoittivat, että lukio-opiskelijat kokivat koulunsa sosiaalisen ympäristön ja oppimisympäristön hyvin kahtiajakautuneesti. Osalle koulu tarjosi yhteisöllisen ilmapiirin ja osalle koulu edusti kaikkea muuta kuin yhteisöllisiä kokemuksia. Ystävät ja kaverit koettiiin yhdeksi tärkeimmäksi tekijäksi koulussa ja joiden takia koulussa oli myös mukava käydä.
Avainsanat: yhteisöllisyys, koulu, lukio, tapaustutkimus
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701261276Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish