Facebook ja identiteetti : lukiolaisten kokemuksia Facebookin käytöstä
Mediakulttuurin väitetään olevan avainasemassa jäsentämässä nykyisiä identiteettejä ja
muotoilemassa ajattelua ja käyttäytymistä erityisesti nuorten keskuudessa. Tutkimuksessa
tarkasteltiin lukiolaisten Facebookin käyttötottumuksia ja pyrittiin selvittämään miten henkilöt
rakentavat identiteettiään Facebookin avulla. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelua
hyödyntäen keväällä 2010, jolloin haastateltiin kuutta lukioikäistä nuorta. He olivat iältään 17–18-
vuotiaita. Lisäksi 20 oppilasta osallistuivat kirjoitelmien tekoon, jossa olin valmiiksi antanut heille
otsikon nimeltä ”Minä ja Facebook”.
Tutkielman teoreettisena näkökulmana oli Thomas Ziehen ajatus nuorten identiteettityöstä
jatkuvana ”ylikuumentumisen prosessina”, jota mediakulttuuri ylläpitää. Tutkimusote oli
kvalitatiivinen. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia.
Tutkielman mukaan Facebook on lukiolaisille kommunikoinnin väline, jossa pyritään jakamaan
positiivista elämänasennetta kuvien ja tekstien muodossa. Avoimuutta pidetään tärkeänä, mutta
samalla halutaan suojella omaa profiilia. Yhteenkuuluvuuden tunne on tärkeää Facebookissa ja
omien ajatusten jakamista pidetään tärkeänä. Facebook toimii paikkana, jossa voi levähtää ja
päivittää kuulumisia tai seurata muiden päivityksiä. Facebookin avulla nuoret hakevat myös
hyväksyntää. Julkisuus näyttäytyi yhteisten kokemusten ja omien kokemusten jakamisena,
yksityisyyden piiriin liittyivät erilaiset henkilökohtaisemmat asiat. Kirjoitelmat lisäsivät henkilöiden
kykyä reflektoida omaa Facebook käyttäytymistään, jolloin monet henkilöt kertoivat oppineensa
erilaisia tapoja käyttäessään Facebookia. Facebook merkitsi eri nuorille hieman eri asioita, erilaisia
tapoja kommunikoida tai olla kommunikoimatta. Facebookin käyttäminen teki monista riippuvaisia,
jolloin oltiin riippuvaisia toisista ihmisistä virtuaalisesti, mutta kasvotusten kohtaamista todellisessa
elämässä ei välttämättä tapahtunut. Lopuksi voidaan todeta, että identiteetin rakentamisen kannalta
yksityisyyden ja rajojen opettelu perustui terveeseen itsesuojeluvaistoon. Käyttäjät mm. harkitsivat
mitä he halusivat julkaista profiilissaan ja keitä olivat valmiita hyväksymään tai hylkäämään
kavereikseen.
...


Alternative title
Lukiolaisten kokemuksia Facebookin käytöstäMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23991]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yhteisöllinen koulu? : lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ympäristönä
Nurmi, Anna-Maria (2013)TIIVISTELMÄ YHTEISÖLLINEN KOULU? – Lukiolaisten kokemuksia koulusta sosiaalisena ympäristönä Anna-Maria Nurmi Sosiologia Pro gradu-tutkielma Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Jyväskylän yliopisto Ohjaaja: ... -
Facebookin ja Instagramin kieltä ja vuorovaikutusta koskevat käsitykset ja asenteet
Makkonen, Sivi (2019)Kansanlingvistinen kielentutkimus pyrkii selvittämään, millaisia käsityksiä ja asenteita tavallisella kielenkäyttäjällä on liittyen omaan kieleen ja sen eri variantteihin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia ... -
Kansalaisjärjestön Facebookin käyttö : vuorovaikutuksen funktiot järjestön julkisella sivulla ja suljetussa ryhmässä
Huttunen, Kaisa (2016)Tämän puheviestinnän maisterintutkielman tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa siitä, miten ja mihin tarkoitukseen suomalainen kansalaisjärjestö käyttää Facebookia. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. ... -
"Yhteiskunta olemme me jokainen" : Facebookin ad hoc -ryhmät kansalaisvaikuttamisen väylinä
Tuomaala, Outi (2016)Sosiaalisen median aikakausi on muovannut aktiivisista internetin käyttäjistä viidennen valtiomahdin. Sen toimintavalmiudet perinteisten vallanpitäjien tarkkailuun ja kyseenalaistamiseen ovat nousseet odottamattomiin ... -
Uutinen nimeltä viides valtiomahti : suomalaisen sanomalehdistön välittämä kuva Facebookin ad hoc -ryhmistä
Tolvanen, Pauliina (2013)William H. Duttonin käsite verkostoituneista kansalaisista viidentenä valtiomahtina löi Suomessa läpi 2010-luvun alussa. Tiedotusvälineissä tämä näkyy kahdella tapaa: ensinnäkin yhä useampi uutisaihe on tavallisten ihmisten ...