Show simple item record

dc.contributor.advisorMunnukka, Juha
dc.contributor.authorHokkanen, Ville
dc.date.accessioned2015-08-17T09:03:14Z
dc.date.available2015-08-17T09:03:14Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1492807
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46625
dc.description.abstractSosiaalisen median suosio on jatkanut huimaa kasvuaan ja siihen liittyvät työkalut ovat löytäneet tiensä myös markkinoinnin pelikentälle. Sosiaalista mediaa hyväksikäyttämällä organisaatiot pääsevät lähemmäksi omia asiakkaitaan ja samalla asiakkaan sekä kohdeorganisaation välinen dialogi syvenee. Läheiset asiakassuhteet sekä kaksisuuntainen dialogi on erityisen tärkeää urheilumarkkinoinnissa, jossa vahvat tunnesiteet ohjaavat kuluttajakäyttäytymistä hyvin voimakkaasti. Vaikka sosiaalinen media on saanut paljon huomiota myös urheilumarkkinointiin liittyvissä tutkimuksissa, ovat sosiaalisen median tarjoamat hyödyt vielä osittain pimennossa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosiaalisen median käytön vaikutuksia urheilukuluttajien brändikokemuksiin, brändiin samaistumiseen, koettuun tyytyväisyyteen sekä uskollisuuteen. Tutkimuksen keskiössä olivat sosiaalisen median kanavat Facebook, Twitter, Instagram ja Youtube. Tutkielman empiirinen aineisto kerättiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella jääkiekkoseura Helsingin Jokerien verkkosivuilla. Kerätty aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin IBM SPSS Statistics 20 -ohjelmistolla, ja teorian pohjalta luotuja hypoteeseja testattiin rakenneyhtälömallinnuksen avulla Amos-ohjelmalla. Kyselylomake oli avoinna kahden viikon ajan, ja vastauksia kertyi yhteensä 823 kappaletta. Tutkimuksen tulokset tukivat osittain aiempaa kirjallisuutta sekä sen pohjalta luotua teoreettista mallia. Sosiaalisen median kanavien osalta Facebook, Twitter ja Youtube olivat merkityksellisesti tärkeimpiä, sillä niiden käyttämisellä nähtiin selvä positiivinen yhteys sekä kuluttajien brändikokemuksiin että brändiin samaistumiseen. Samaistumisen todettiin taas vaikuttavan voimakkaan positiivisesti sekä koettuun tyytyväisyyteen että uskollisuuteen. Brändikokemusten yhteydet tyytyväisyyteen ja uskollisuuteen olivat sen sijaan monimuotoisemmat, sillä tiettyjen brändikokemusdimensioiden kohdalla havaitut yhteydet olivat negatiivisia.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (103 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherUrheilumarkkinointi
dc.subject.othersosiaalinen media
dc.subject.otherbrändit
dc.subject.otheridentifikaatio
dc.subject.otherbrändiin samaistuminen
dc.subject.otherbrändikokemukset
dc.subject.otherasiakastyytyväisyys
dc.subject.otheruskollisuus
dc.titleSosiaalisen median käytön yhteys urheilukuluttajien brändi-käsityksiin
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201508172670
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.subject.methodKvantitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2015-08-17T09:03:15Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysoasiakastyytyväisyys
dc.subject.ysouskollisuus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright