Constructing identities in San Andreas : characterizing the protagonists in Grand Theft Auto V
Digitaalisten pelien merkitys on nykyään huomattava taloudellisesti ja kulttuurisesti. Ihmiset käyttävät aikaa ja rahaa digitaalipelien pelaamiseen enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja pelaajamäärät kasvavat jatkuvasti. Yksi viime vuosien suurimmista digitaalipeleistä, niin budjetiltaan kuin pelaajamäärältäänkin, on Grand Theft Auto V. Lisäksi GTA V on saanut erinomaiset arvostelut ja peliä pidetäänkin yhtenä parhaana digitaalipelinä kautta aikojen. Erityisesti pelin hahmoja on kehuttu. Edellä mainittujen seikkojen perusteella GTA V -pelin päähahmot, Michael, Franklin ja Trevor, ovat tämän tutkimuksen keskiössä. Tutkimuksessa Grand Theft Auto V -peliä tarkastellaan kulttuurituotteena.
Päähahmojen identiteetin rakentumista tutkitaan hahmoanalyysin avulla, joka pohjautuu kirjallisuusteoriaan. Analyysissa jokaisen hahmon ryhmäkategoriat, persoonallisuuskategoriat, sosiaalisten roolien kategoriat ja kieli on analysoitu hyödyntäen hahmoanalyysia. Tutkimuksen pääaineiston muodostaa GTA V –pelistä tehty ”elokuva”, joka sisältää kaikki välianimaatiot GTA V –pelistä. Lisäksi tutkimukseen on sisällytetty videoleikkeitä tehtävien suorittamisesta, mikäli ne sisältävät tärkeää informaatiota pelin päähahmoista. Tutkimuksen tulokset puhuvat sen puolesta, että päähahmojen identiteetit on rakennettu GTA V:ssä erittäin huolellisesti ja yksityiskohtaisesti. Hahmot ovat hyvin todentuntuisia, mutta varsinkin heidän moraalinen käyttäytymisensä erottaa heidät todellisuudesta. Lisäksi tutkimus osoitti, että virtuaalisia hahmoja digitaaliympäristössä voidaan tutkia kirjallisuusanalyysin menetelmiä hyödyntäen. Grand Theft Auto V ei ole pelkästään digitaalinen peli, vaan ilmiö, jota on syytä tutkia jatkossa lisää sen kulttuurisen merkittävyyden vuoksi.
...
Alternative title
Characterizing the protagonists in Grand Theft Auto VMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Boş Yapmayın, Keep Fighting” : Character Identity Construction Through Language in the Game Valorant
Kundakçi, Selda (2024)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka kieltä ja koodinvaihtoa hyödynnetään videopelihahmojen identiteetin rakentamiseen ja representoimiseen Valorant-nimisessä videopelissä. Tutkimuksen aineisto koostui ... -
"Try again, fail better" : detecting the intersectionality of white female protagonist in Weeds
Salomaa, Eveliina (2012)Tutkielman tarkoituksena on selvittää kuinka televisiosarja Weedsin naispäähahmon identiteetti rakentuu intersektiävistä subjektipositioista. Subjektipositioilla tarkoitetaan positioita kuten luokka tai sukupuoli, joiden ... -
2D-pelihahmon animointi käänteiskinematiikalla
Porvali, Tuomas (2020)Käänteiskinematiikkaa hyödynnetään teollisuuden robotiikassa ja tietokoneanimaatioissa. Nykyään videopeleissä käänteiskinematiikkaa käytettään valikoidusti pelihahmojen jalkojen asettamiseen virtuaaliympäristön maaston ... -
In Search of Characters Without Signifiers
Aarseth, Espen; Karhulahti, Veli-Matti (Ohio State University Press, 2022)This essay explores the question whether characters can exist without being signified in any way. If characters can exist trans-medially, independently of a particular form of signification or sign-vehicle, why not exist ... -
"I never gave up" : engagement with playable characters and esports players of Overwatch
Välisalo, Tanja; Ruotsalainen, Maria (ACM, 2019)Esports phenomena have grown rapidly in recent years, and so has research on the topic. Some of the research has also addressed esports fandom (see e.g. Taylor 2012). Nevertheless, studies comparing and contrasting how ...