dc.contributor.advisor | Kääntä, Leila | |
dc.contributor.author | Kettunen, Joonas | |
dc.date.accessioned | 2015-08-04T07:20:19Z | |
dc.date.available | 2015-08-04T07:20:19Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1491808 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46561 | |
dc.description.abstract | Digitaalisten pelien merkitys on nykyään huomattava taloudellisesti ja kulttuurisesti. Ihmiset käyttävät aikaa ja rahaa digitaalipelien pelaamiseen enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja pelaajamäärät kasvavat jatkuvasti. Yksi viime vuosien suurimmista digitaalipeleistä, niin budjetiltaan kuin pelaajamäärältäänkin, on Grand Theft Auto V. Lisäksi GTA V on saanut erinomaiset arvostelut ja peliä pidetäänkin yhtenä parhaana digitaalipelinä kautta aikojen. Erityisesti pelin hahmoja on kehuttu. Edellä mainittujen seikkojen perusteella GTA V -pelin päähahmot, Michael, Franklin ja Trevor, ovat tämän tutkimuksen keskiössä. Tutkimuksessa Grand Theft Auto V -peliä tarkastellaan kulttuurituotteena.
Päähahmojen identiteetin rakentumista tutkitaan hahmoanalyysin avulla, joka pohjautuu kirjallisuusteoriaan. Analyysissa jokaisen hahmon ryhmäkategoriat, persoonallisuuskategoriat, sosiaalisten roolien kategoriat ja kieli on analysoitu hyödyntäen hahmoanalyysia. Tutkimuksen pääaineiston muodostaa GTA V –pelistä tehty ”elokuva”, joka sisältää kaikki välianimaatiot GTA V –pelistä. Lisäksi tutkimukseen on sisällytetty videoleikkeitä tehtävien suorittamisesta, mikäli ne sisältävät tärkeää informaatiota pelin päähahmoista. Tutkimuksen tulokset puhuvat sen puolesta, että päähahmojen identiteetit on rakennettu GTA V:ssä erittäin huolellisesti ja yksityiskohtaisesti. Hahmot ovat hyvin todentuntuisia, mutta varsinkin heidän moraalinen käyttäytymisensä erottaa heidät todellisuudesta. Lisäksi tutkimus osoitti, että virtuaalisia hahmoja digitaaliympäristössä voidaan tutkia kirjallisuusanalyysin menetelmiä hyödyntäen. Grand Theft Auto V ei ole pelkästään digitaalinen peli, vaan ilmiö, jota on syytä tutkia jatkossa lisää sen kulttuurisen merkittävyyden vuoksi. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (103 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Grand Theft Auto V (peli) | |
dc.title | Constructing identities in San Andreas : characterizing the protagonists in Grand Theft Auto V | |
dc.title.alternative | Characterizing the protagonists in Grand Theft Auto V | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201508042607 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2015-08-04T07:20:19Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | pelihahmot | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |