Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKääntä, Leila
dc.contributor.authorKettunen, Joonas
dc.date.accessioned2015-08-04T07:20:19Z
dc.date.available2015-08-04T07:20:19Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1491808
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46561
dc.description.abstractDigitaalisten pelien merkitys on nykyään huomattava taloudellisesti ja kulttuurisesti. Ihmiset käyttävät aikaa ja rahaa digitaalipelien pelaamiseen enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja pelaajamäärät kasvavat jatkuvasti. Yksi viime vuosien suurimmista digitaalipeleistä, niin budjetiltaan kuin pelaajamäärältäänkin, on Grand Theft Auto V. Lisäksi GTA V on saanut erinomaiset arvostelut ja peliä pidetäänkin yhtenä parhaana digitaalipelinä kautta aikojen. Erityisesti pelin hahmoja on kehuttu. Edellä mainittujen seikkojen perusteella GTA V -pelin päähahmot, Michael, Franklin ja Trevor, ovat tämän tutkimuksen keskiössä. Tutkimuksessa Grand Theft Auto V -peliä tarkastellaan kulttuurituotteena. Päähahmojen identiteetin rakentumista tutkitaan hahmoanalyysin avulla, joka pohjautuu kirjallisuusteoriaan. Analyysissa jokaisen hahmon ryhmäkategoriat, persoonallisuuskategoriat, sosiaalisten roolien kategoriat ja kieli on analysoitu hyödyntäen hahmoanalyysia. Tutkimuksen pääaineiston muodostaa GTA V –pelistä tehty ”elokuva”, joka sisältää kaikki välianimaatiot GTA V –pelistä. Lisäksi tutkimukseen on sisällytetty videoleikkeitä tehtävien suorittamisesta, mikäli ne sisältävät tärkeää informaatiota pelin päähahmoista. Tutkimuksen tulokset puhuvat sen puolesta, että päähahmojen identiteetit on rakennettu GTA V:ssä erittäin huolellisesti ja yksityiskohtaisesti. Hahmot ovat hyvin todentuntuisia, mutta varsinkin heidän moraalinen käyttäytymisensä erottaa heidät todellisuudesta. Lisäksi tutkimus osoitti, että virtuaalisia hahmoja digitaaliympäristössä voidaan tutkia kirjallisuusanalyysin menetelmiä hyödyntäen. Grand Theft Auto V ei ole pelkästään digitaalinen peli, vaan ilmiö, jota on syytä tutkia jatkossa lisää sen kulttuurisen merkittävyyden vuoksi.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (103 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherGrand Theft Auto V (peli)
dc.titleConstructing identities in San Andreas : characterizing the protagonists in Grand Theft Auto V
dc.title.alternativeCharacterizing the protagonists in Grand Theft Auto V
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201508042607
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2015-08-04T07:20:19Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysopelihahmot
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot