dc.contributor.advisor | Vuorisalo, Mari. | |
dc.contributor.author | Palojärvi, Anu | |
dc.date.accessioned | 2015-07-01T09:05:18Z | |
dc.date.available | 2015-07-01T09:05:18Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1477009 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46447 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkasteltiin eräässä päiväkodissa opettajaparityöskentelynä toteutettua
uudenlaista kaksikielistä toimintaa, josta tutkimuspäiväkodissa käytettiin nimitystä kie-
lipajatoiminta. Tutkimuskysymyksinä oli miten kyseistä kielipajatoimintaa suunnitel-
laan ja toteutetaan sekä millaisia näkemyksiä opettajapareilla on kielipajatoiminnasta.
Tutkimuskysymyksiä tarkennettiin ja rajattiin alakysymysten avulla. Esimerkiksi opet-
tajaparien näkemyksiä tarkasteltaessa keskityttiin selvittämään varhaiskasvattajien nä-
kemyksiä toiminnan hyödyistä ja haitoista sekä toiminnassa tärkeistä asioista. Aineisto
kerättiin äänittämällä opettajaparien suunnittelutapaamisia, havainnoimalla kielipaja-
tuokioita sekä haastattelemalla opettajapareja. Havainnoinnit toteutettiin ulkopuolisen
havainnoijan roolissa ja haastattelut parihaastatteluina teemahaastattelun periaatteita
hyödyntäen. Aineisto analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa havaittiin, että opettajaparit suunnittelivat kielipajatoimintaa monipuoli-
sesti. Opettajaparit suunnittelivat muun muassa toiminnan sisältöjä, rakennetta, kielten
käyttöä, työnjakoa ja pedagogisia periaatteita ja tavoitteita. Kielipajatoiminnan toteutuk-
sessa opettajaparit hyödynsivät useita erilaisia toiminta- ja yhteistyötapoja yhden tuoki-
on aikana. Eri opettajaparit myös toteuttivat toimintaa eri tavoin. Parien välillä oli eroja
esimerkiksi työnjaossa sekä kielellisten roolien jakamisessa. Opettajaparit itse pitivät
toimintaa monin tavoin hyödyllisenä. Opettajaparit toivat esiin parityöskentelyyn, toi-
minnan kaksikielisyyteen ja muihin asioihin liittyviä hyötyjä. Haittoja toiminnalla koet-
tiin olevan hyvin vähän. Opettajaparit pitivät toiminnan onnistumisen kannalta tärkeänä
muun muassa opettajaparin yhteistyön sujumista ja hyvää vuorovaikutusta, riittävää
suunnittelu- ja valmisteluaikaa, sopivaa pienryhmän kokoa ja rakennetta sekä sopivan
kokoista ja rauhallista tilaa. Lisäksi tärkeänä pidetyt asiat näkyvät myös tavoitteissa,
jotka kielipajatoiminnassa liittyivät kieleen tutustumiseen ja sen oppimiseen, yhteisölli-
syyden rakentamiseen ja toisiin tutustumiseen sekä sisältökohtaisiin ja pedagogisiin
tavoitteisiin.
Tutkimus toimii tapausesimerkkinä siitä, millä tavalla opettajaparityöskentelyä voidaan
suunnitella ja toteuttaa kaksikielisessä opetuksessa varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutki-
mus tuo esiin varhaiskasvattajien omaa näkökulmaa toimintaan. Vaikka tulokset eivät
ole suoraan yleistettävissä toisiin konteksteihin, niistä voi olla hyötyä kaksikielisen toi-
minnan tai opettajaparityöskentelyn aloittamista harkitseville päiväkodeille. Jatkossa
tarvitaan laajempaa tutkimusta sekä opettajaparityöskentelystä että kaksikielisestä ope-
tuksesta varhaiskasvatuksessa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (97 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Opettajaparityöskentely | |
dc.subject.other | kaksikielinen opetus | |
dc.subject.other | varhaiskasvatus | |
dc.subject.other | kaksikielinen pedagogiikka | |
dc.subject.other | samanaikaisopetus | |
dc.subject.other | co-teaching | |
dc.subject.other | bilingual education | |
dc.subject.other | early childhood education | |
dc.title | Opettajaparityöskentely päiväkodin kaksikielisessä opetuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201507012488 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.date.updated | 2015-07-01T09:05:19Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | parityöskentely | |
dc.subject.yso | kaksikielisyys | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kielikylpy | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | samanaikaisopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |