Opettajaparityöskentely päiväkodin kaksikielisessä opetuksessa
Abstract
Tutkimuksessa tarkasteltiin eräässä päiväkodissa opettajaparityöskentelynä toteutettua
uudenlaista kaksikielistä toimintaa, josta tutkimuspäiväkodissa käytettiin nimitystä kie-
lipajatoiminta. Tutkimuskysymyksinä oli miten kyseistä kielipajatoimintaa suunnitel-
laan ja toteutetaan sekä millaisia näkemyksiä opettajapareilla on kielipajatoiminnasta.
Tutkimuskysymyksiä tarkennettiin ja rajattiin alakysymysten avulla. Esimerkiksi opet-
tajaparien näkemyksiä tarkasteltaessa keskityttiin selvittämään varhaiskasvattajien nä-
kemyksiä toiminnan hyödyistä ja haitoista sekä toiminnassa tärkeistä asioista. Aineisto
kerättiin äänittämällä opettajaparien suunnittelutapaamisia, havainnoimalla kielipaja-
tuokioita sekä haastattelemalla opettajapareja. Havainnoinnit toteutettiin ulkopuolisen
havainnoijan roolissa ja haastattelut parihaastatteluina teemahaastattelun periaatteita
hyödyntäen. Aineisto analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa havaittiin, että opettajaparit suunnittelivat kielipajatoimintaa monipuoli-
sesti. Opettajaparit suunnittelivat muun muassa toiminnan sisältöjä, rakennetta, kielten
käyttöä, työnjakoa ja pedagogisia periaatteita ja tavoitteita. Kielipajatoiminnan toteutuk-
sessa opettajaparit hyödynsivät useita erilaisia toiminta- ja yhteistyötapoja yhden tuoki-
on aikana. Eri opettajaparit myös toteuttivat toimintaa eri tavoin. Parien välillä oli eroja
esimerkiksi työnjaossa sekä kielellisten roolien jakamisessa. Opettajaparit itse pitivät
toimintaa monin tavoin hyödyllisenä. Opettajaparit toivat esiin parityöskentelyyn, toi-
minnan kaksikielisyyteen ja muihin asioihin liittyviä hyötyjä. Haittoja toiminnalla koet-
tiin olevan hyvin vähän. Opettajaparit pitivät toiminnan onnistumisen kannalta tärkeänä
muun muassa opettajaparin yhteistyön sujumista ja hyvää vuorovaikutusta, riittävää
suunnittelu- ja valmisteluaikaa, sopivaa pienryhmän kokoa ja rakennetta sekä sopivan
kokoista ja rauhallista tilaa. Lisäksi tärkeänä pidetyt asiat näkyvät myös tavoitteissa,
jotka kielipajatoiminnassa liittyivät kieleen tutustumiseen ja sen oppimiseen, yhteisölli-
syyden rakentamiseen ja toisiin tutustumiseen sekä sisältökohtaisiin ja pedagogisiin
tavoitteisiin.
Tutkimus toimii tapausesimerkkinä siitä, millä tavalla opettajaparityöskentelyä voidaan
suunnitella ja toteuttaa kaksikielisessä opetuksessa varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutki-
mus tuo esiin varhaiskasvattajien omaa näkökulmaa toimintaan. Vaikka tulokset eivät
ole suoraan yleistettävissä toisiin konteksteihin, niistä voi olla hyötyä kaksikielisen toi-
minnan tai opettajaparityöskentelyn aloittamista harkitseville päiväkodeille. Jatkossa
tarvitaan laajempaa tutkimusta sekä opettajaparityöskentelystä että kaksikielisestä ope-
tuksesta varhaiskasvatuksessa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201507012488Use this for linking
Language
Finnish