dc.contributor.advisor | von Bonsdorff, Pauline | |
dc.contributor.author | Eklund, Heidi-Tuulia | |
dc.date.accessioned | 2015-06-25T15:44:15Z | |
dc.date.available | 2015-06-25T15:44:15Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1476824 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46420 | |
dc.description.abstract | Tutkielma käsittelee prosessidraaman käyttöä peruskoulun 7. luokan musiikinhistorian opetuksessa musiikkitunneilla. Aineistoni on kerätty 2007-2008 opettamissani luokissa lounaissuomalaisessa koulussa. Toimintatutkimuksen ote on etnografinen ja narratiivinen. Tutkimuksella olen hakenut välineitä musiikinhistorian opetuksen kehittämiseen. Tutkimustavoitteenani oli selvittää miten prosessidraama soveltuu musiikinhistorian opetukseen, millaisia esteettisiä kokemuksia prosessidraaman avulla voi syntyä ja miten oppilaat innostuvat musiikinhistorian opetuksesta draaman avulla.
Teoreettinen viitekehys koostuu musiikki- ja draamakasvatusfilosofioiden välisestä keskustelusta, jossa kokemuksellisuus, praksiaalisuus ja esteettinen kokeminen ovat yhdistäviä tekijöitä. Tutkielmassani yritän selvittää mitä annettavaa draamalla on musiikkikasvatukselle ja miten sen työtapoja voi musiikinhistorian opetuksessa hyödyntää. Musiikkikasvatusfilosofioita tutkiessani löysin yhtäläisyyksiä draamakasvatuksen kanssa varsinkin esteettisen musiikkikasvatusfilosofian osalta.
Tutkimusta prosessidraamasta on tehty paljon, mutta musiikkikasvatuksen yhteydessä käytetyistä työtavoista tutkimusta on tehty hyvin vähän, prosessidraamasta musiikkikasvatuksessa ei tiettävästi laisinkaan, niinpä vertailen omia tutkimustuloksiani oppimisesta prosessidraamassa muissa oppiaineissa tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimusprosessi on ollut myös mielenkiintoinen matka oman opettajuuteeni, opetusfilosofiaani sekä oman työni kehittämiseen yläkoulun musiikintunneilla. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (103 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | praksiaalinen musiikkikasvatus | |
dc.title | "Tunne oli kuin Mozartilla välillä" : prosessidraama musiikinhistorian opetuksessa | |
dc.title.alternative | Prosessidraama musiikinhistorian opetuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201506252453 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Art and Cultural Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Taidekasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art Education | en |
dc.subject.method | Toimintatutkimus | |
dc.date.updated | 2015-06-25T15:44:16Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 311 | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | musiikinhistoria | |
dc.subject.yso | kokonaisvaltaisuus | |
dc.subject.yso | draamakasvatus | |
dc.subject.yso | prosessidraama | |
dc.subject.yso | kokemusoppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |