Show simple item record

dc.contributor.advisorvon Bonsdorff, Pauline
dc.contributor.authorEklund, Heidi-Tuulia
dc.date.accessioned2015-06-25T15:44:15Z
dc.date.available2015-06-25T15:44:15Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1476824
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46420
dc.description.abstractTutkielma käsittelee prosessidraaman käyttöä peruskoulun 7. luokan musiikinhistorian opetuksessa musiikkitunneilla. Aineistoni on kerätty 2007-2008 opettamissani luokissa lounaissuomalaisessa koulussa. Toimintatutkimuksen ote on etnografinen ja narratiivinen. Tutkimuksella olen hakenut välineitä musiikinhistorian opetuksen kehittämiseen. Tutkimustavoitteenani oli selvittää miten prosessidraama soveltuu musiikinhistorian opetukseen, millaisia esteettisiä kokemuksia prosessidraaman avulla voi syntyä ja miten oppilaat innostuvat musiikinhistorian opetuksesta draaman avulla. Teoreettinen viitekehys koostuu musiikki- ja draamakasvatusfilosofioiden välisestä keskustelusta, jossa kokemuksellisuus, praksiaalisuus ja esteettinen kokeminen ovat yhdistäviä tekijöitä. Tutkielmassani yritän selvittää mitä annettavaa draamalla on musiikkikasvatukselle ja miten sen työtapoja voi musiikinhistorian opetuksessa hyödyntää. Musiikkikasvatusfilosofioita tutkiessani löysin yhtäläisyyksiä draamakasvatuksen kanssa varsinkin esteettisen musiikkikasvatusfilosofian osalta. Tutkimusta prosessidraamasta on tehty paljon, mutta musiikkikasvatuksen yhteydessä käytetyistä työtavoista tutkimusta on tehty hyvin vähän, prosessidraamasta musiikkikasvatuksessa ei tiettävästi laisinkaan, niinpä vertailen omia tutkimustuloksiani oppimisesta prosessidraamassa muissa oppiaineissa tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimusprosessi on ollut myös mielenkiintoinen matka oman opettajuuteeni, opetusfilosofiaani sekä oman työni kehittämiseen yläkoulun musiikintunneilla.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (103 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherpraksiaalinen musiikkikasvatus
dc.title"Tunne oli kuin Mozartilla välillä" : prosessidraama musiikinhistorian opetuksessa
dc.title.alternativeProsessidraama musiikinhistorian opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506252453
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.subject.methodToimintatutkimus
dc.date.updated2015-06-25T15:44:16Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi311
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomusiikinhistoria
dc.subject.ysokokonaisvaltaisuus
dc.subject.ysodraamakasvatus
dc.subject.ysoprosessidraama
dc.subject.ysokokemusoppiminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record