Polvivammoja, astmaa ja allergiaa : sairauden tai vamman ilmoittaneiden yhdeksäsluokkalaisten koululiikuntakokemuksia
Päivämäärä
2015Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia liikuntaa haittaavia sairauksia tai vammoja
esiintyy yhdeksäsluokkalaisilla yleisopetukseen osallistuvilla oppilailla. Lisäksi tarkoituksenamme
oli tutkia ja vertailla sairauden tai vamman ilmoittaneiden oppilaiden sekä muiden
oppilaiden suhtautumista koulunkäyntiä ja koululiikuntaa kohtaan, koululiikunnan kiinnostavuutta,
sekä mieluisia ja ikäviä asioita koululiikunnassa.
Tutkimuksessa käytetty aineisto on peräisin Opetushallituksen teettämästä liikunnan oppimistulosten
seuranta-arvioinnista vuodelta 2010 (Palomäki & Heikinaro-Johansson 2011). Tutkimuksen
perusjoukkona olivat kaikki suomalaiset peruskoulun yhdeksäsluokkalaiset oppilaat.
Tutkimukseen osallistui 51 koulua, ja näistä kouluista yhteensä 1619 yhdeksännen luokan
oppilasta 819 poikaa ja 800 tyttöä. Tästä joukosta sairauden tai vamman ilmoittaneita
poikia oli 80 ja tyttöjä 107.
Tutkimukseen vastanneista 11,7 % ilmoitti jonkin sairauden tai vamman. Yhdeksästä sairausluokasta
yleisimmäksi sairaudeksi osoittautui tuki- ja liikuntaelinsairaudet, joita oli yhteensä
6,1 %:lla kaikista tutkimukseen osallistuneista oppilaista. Toiseksi yleisin sairausluokka oli
astma tai rasitusastma ja sen esiintyvyys oli 3,6 %.
Niistä pojista, jotka ilmoittivat sairauden tai vamman suurempi osa kertoi koulunkäynnin olevan
vastenmielistä verrattuna muihin poikiin. Yli 70 % kaikista tutkimukseen vastanneista
oppilaista piti koululiikunnasta ja vain alle kymmenen prosentin mielestä se oli vastenmielistä.
Kuitenkin sairauden tai vamman ilmoittaneet pojat kokivat koululiikunnan vastenmielisempänä
kuin heidän ikätoverinsa.
Liikuntatunnin lajisisältö osoittautui sairauden ja vamman ilmoittaneiden poikien ja tyttöjen
mielestä mieluisimmaksi, mutta myös ikävimmäksi asiaksi liikuntatunneilla. Seuraavaksi mieluisimmat
tai ikävimmät asiat liikuntatunneilla liittyivät liikuntakokemuksiin ja toimintaan
ryhmän kanssa. Sairauden tai vamman ilmoittaneet pojat pitivät monipuolisuutta tilastollisesti
merkitsevästi muita poikia mieluisempana asiana koululiikunnassa. Sairauden tai vamman
ilmoittaneet oppilaat mainitsivat opettajan useammin ikävänä tekijänä koululiikunnassa kuin
muut oppilaat, lisäksi sairauden tai vamman ilmoittaneet tytöt mainitsivat ilmapiirin ja tapaturmat
ikävinä asioina koululiikunnassa useammin kuin muut tytöt. Koska osa koululiikunnan
kielteisistä kokemuksista liittyi oppilaiden ilmoittamaan sairauteen tai vammaan, pakottamisen
ja kehottamisen ilmapiiriin tunneilla sekä oppilaiden kokemaan syrjimiseen ja arvosteluun
tunneilla, tulisi opettajien ottaa huomioon, miten sairaus tai vamma vaikuttaa oppilaan liikuntatunnille
osallistumiseen ja siellä syntyneisiin kokemuksiin. Positiivisten liikuntakokemusten
saamiseksi opettajan ja oppilaan välillä tulisi olla toimiva vuorovaikutussuhde ja opettajan
tulisi eriyttää opetusta vastaamaan erilaisten oppilaiden tarpeita.
...
The purpose of this research was to find out what diseases and disabilities hindering physical
activity ninth grade students of mainstream education have. In addition, the purpose of the
study was to examine and compare the attitudes of students who told about a disease or disability,
together with other students, towards school and physical education, interest towards
physical education, as well as the positive and negative sides of physical education.
The data of this research comes from a follow-up evaluation of physical education learning
outcomes, commissioned by the National Board of Educations, 2010 (Palomäki & HeikinaroJohansson
2011). All of the ninth grade students of comprehensive school were the base of
this data. There were 51 schools that participated in the survey, with a total of 1619 ninth
grade students: 819 boys and 800 girls. Out of these students, 80 boys and 107 girls told about
their diseases or disabilities, all of them approximately in the age of 15 years.
In the survey, 11,7% of the students told about their diseases or disabilities. Out of the nine
categories of diseases, the most common was the category of musculoskeletal disorders and
diseases, which 6,1% of the students that participated in the survey reported. The second most
common category of disease was asthma or exercise-induced asthma, that 3,6% reported.
The boys that told about having a disease or disability, disliked school more than the other
boys. Over 70% of the students found physical education enjoyable or very enjoyable and
only less than 10 % of the students did not like it at all. The boys with diseases or disabilities
disliked physical education more than other boys their age.
Both boys and girls found sports to be the most enjoyable and at the same time the most disliked
thing in physical education. The second most enjoyable things in physical education
were positive experiences and social togetherness. In turn, the second most disliked things
were negative experiences and problems inside the group. Amongst the boys with diseases or
disabilities, the variety of physical education was found significantly more enjoyable than
amongst the rest of the boys. Teachers were mentioned as a negative factor more often
amongst the students with diseases or disabilities than those without. The atmosphere in the
class and accidents were mentioned as negative aspects more often amongst girls with diseases
or disabilities than those without. The negative experiences of physical education that students
with diseases or disabilities reported had to do with forcing, discrimination and evaluation
during physical education classes. This proves that teachers should strongly consider the
effects of students’ diseases and disabilities on experiences and attendance of physical education
classes. In order to give students positive experiences in physical education, functional
interaction between teachers and students is very important. Also the differentiation of physical
education should meet the needs of different kinds of students.
...
Muu nimeke
Sairauden tai vamman ilmoittaneiden yhdeksäsluokkalaisten koululiikuntakokemuksiaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yhdeksäsluokkalaisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä
Muranen, Katja; Nieminen, Tino (2023)Tämän pro gradu - tutkielman tarkoituksena oli selvittää yhdeksäsluokkalaisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä. Tutkielmassa tarkasteltiin, erityisesti niitä tekijöitä, jotka lisäävät ... -
Yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen kokemuksia koululiikunnasta eläytymismenetelmän keinoin
Kumpulainen, Tuulevi (2006) -
Ahdistaako koululiikunta? : yhdeksäsluokkalaisten ahdistuneisuuskokemukset koulun liikuntatunneilla
Sädekoski, Lari (2014)TIIVISTELMÄ Lari Sädekoski (2014). Ahdistaako koululiikunta? Yhdeksäsluokkalaisten ahdistuneisuusko-kemukset koulun liikuntatunneilla. Liikuntakasvatuksen laitos. Jyväskylän Yliopisto. Liikunta-pedagogiikan pro gradu – ... -
Motivaatioilmaston yhteys yhdeksäsluokkalaisten fyysiseen aktiivisuuteen ja viihtymiseen koulun liikuntatunneilla
Soini, Markus (Jyväskylän yliopisto, 2006)The aim of this study was to test a theoretical model, in which self-determined motivation was proposed to be constructed of the dimensions of perceived autonomy, social relatedness, and perceived competence. In order to ... -
Sisarusväkivalta kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten nuorten keskuudessa : perhekontekstin yhteys väkivallan kokemuksiin
Yli-Kivistö, Heidi (2020)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää perhekontekstiin liittyvien tekijöiden yhteyttä sisarusväkivallan kokemuksiin 6. ja 9. luokkalaisten keskuudessa. Sisarussuhteet luovat merkittävän kehyksen lapsen kasvuun, kehitykseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.