Tweeting God, guns and the constitution : the online impression management and political branding of Sarah Palin
Sosiaalisen median, kuten Twitterin käyttö on lisääntynyt huomattavasti viime vuosina ja muuttanut kielenkäyttöämme, sekä viestintätapojamme. Sosiaalinen media identiteetin ja vallan välineenä onkin jo ilmiö esimerkiksi amerikkalaisessa poliittisessa mediassa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, 1) miten konservatiivipoliitikko Sarah Palin representoi itseään ja politiikkaansa kielenkäyttönsä kautta mikroblogipalvelu Twitterissä. Tutkimuksessa on kiinnitetty erityisesti huomiota Palinin poliittiseen retoriikkaan ja twiittien sisältöön, joiden avulla selvitettiin, minkälaisia a) vaikutelmanhallintaluokkia (impression management) ja itsensä korostamisstrategioita (self-promotion) hänen twiiteissään esiintyy. Lisäksi tutkittiin, miten nämä strategiat yhdistyvät muodostamaan brändätyn imagon Sarah Palinista. Tutkimus on laadullista tapaustutkimusta ja se edustaa soveltavan kielitieteen tutkimusalaa.
Tutkimusaineisto koostui 171 twiitistä, jotka kerättiin aikavälillä 1. syyskuuta 2011 - 1. syyskuuta 2012 Sarah Palinin Twitter-käyttäjäprofiilista SarahPalinUSA. Aineiston analyysissa käytettiin sisältöanalyysia. Aineiston luokitteluun käytettiin Jonesin ja Pittmanin (1982) luomaa vaikutelmanhallintaluokitusta (impression management typology), sekä Jacksonin ja Lillekerin (2011) itsensäkorostamisstrategioita (self-promotion strategies).
Tulokset osoittivat, että Palin representoi itseään ja politiikkaansa vahvasti konservatiivisten arvojen, kuten uskonnon ja isänmaallisuuden kautta. Vaikutelmanhallintaluokista mielistely (ingratiation), uhkailu (intimidation) ja esimerkillisyys (exemplification), olivat korostuneita. Yhdistettynä Palinin poliittisesti latautuneeseen tapaan korostaa itseään voidaan päätellä, että Palinin Twitter-imago on tarkoin harkittu ja enemmänkin puoluepoliittinen, kuin henkilökohtainen. Saman tutkimusrakenteen käyttäminen useampiin twittaaviin poliitikkoihin tuottaisi kuitenkin arvokasta lisätutkimusta. Tutkimuksen tulokset ovat hyödyllisiä kielen ja sosiaalisen median suhteen tutkimuksessa ja kriittisen lukutaidon kehittämisessä.
...
Alternative title
Online impression management and political branding of Sarah PalinMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28992]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Way too cool to ever be frozen” : analyzing the online interactions of the Wendy’s roasting trend
Kortesoja, Heidi (2020)Tässä tutkielmassa analysoin amerikkalaisen ravintolaketju Wendy’sin roasting-trendiä, sekä roasting-diskurssia yleensä keskusteluanalyysin ja metaviestianalyysin avulla. Wendy’s-ravintolaketjun roasting-trendi oli sosiaalisen ... -
Brand-related negative engagement and spillover effect on social media
Leskinen, Anna-Riikka (2022)Asiakkailla on nykyään merkittävä vaikuttajan rooli verkkoyhteisöissä. Asiakkaat hyödyntävät käyttäjien luomaa sisältöä tuotteiden ja palveluiden keskeisenä tiedonlähteenä. Käyttäjien luoma negatiivinen sisältö on luonteeltaan ... -
@realDonaldTrump tweets : How Donald Trump Talks About Different Ethnic Groups on His Twitter Account
Jantunen, Oona (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten Donald Trump puhui erilaisista etnisistä vähemmistöistä Twitter-tilillään ennen presidenttiyttään (2013-2016) ja sen aikana (2017-2021). Erityisesti kiinnostuksen kohteena ... -
Congresswoman Alexandria Ocasio-Cortez’s 2020 re-election campaign on Twitter : A discourse analytic study
Salonen, Roosa-Mari (2021)Pro Gradu –tutkielma tarkastelee yhdysvaltalaisen edustajanhuoneen jäsenen Alexandria Ocasio-Cortezin poliittista viestintää ja viestintästrategioita sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median kasvattaessa suosiotaan myös ... -
Exploring Post-COVID-19 Branding Strategies of African Destinations
Ukpabi, Dandison; Quarshie, Benjamin; Karjaluoto, Heikki (Springer, 2023)The lifting of COVID-19 restrictions has led to the opening of many tourism destinations, with many destination marketing organizations (DMOs) adopting different strategies to attract tourists. This study explores the ...