Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKytolä, Samu
dc.contributor.advisorLeppänen, Sirpa
dc.contributor.authorRäsänen, Elina
dc.date.accessioned2015-06-16T21:58:21Z
dc.date.available2015-06-16T21:58:21Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1476128
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46337
dc.description.abstractSosiaalisen median, kuten Twitterin käyttö on lisääntynyt huomattavasti viime vuosina ja muuttanut kielenkäyttöämme, sekä viestintätapojamme. Sosiaalinen media identiteetin ja vallan välineenä onkin jo ilmiö esimerkiksi amerikkalaisessa poliittisessa mediassa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, 1) miten konservatiivipoliitikko Sarah Palin representoi itseään ja politiikkaansa kielenkäyttönsä kautta mikroblogipalvelu Twitterissä. Tutkimuksessa on kiinnitetty erityisesti huomiota Palinin poliittiseen retoriikkaan ja twiittien sisältöön, joiden avulla selvitettiin, minkälaisia a) vaikutelmanhallintaluokkia (impression management) ja itsensä korostamisstrategioita (self-promotion) hänen twiiteissään esiintyy. Lisäksi tutkittiin, miten nämä strategiat yhdistyvät muodostamaan brändätyn imagon Sarah Palinista. Tutkimus on laadullista tapaustutkimusta ja se edustaa soveltavan kielitieteen tutkimusalaa. Tutkimusaineisto koostui 171 twiitistä, jotka kerättiin aikavälillä 1. syyskuuta 2011 - 1. syyskuuta 2012 Sarah Palinin Twitter-käyttäjäprofiilista SarahPalinUSA. Aineiston analyysissa käytettiin sisältöanalyysia. Aineiston luokitteluun käytettiin Jonesin ja Pittmanin (1982) luomaa vaikutelmanhallintaluokitusta (impression management typology), sekä Jacksonin ja Lillekerin (2011) itsensäkorostamisstrategioita (self-promotion strategies). Tulokset osoittivat, että Palin representoi itseään ja politiikkaansa vahvasti konservatiivisten arvojen, kuten uskonnon ja isänmaallisuuden kautta. Vaikutelmanhallintaluokista mielistely (ingratiation), uhkailu (intimidation) ja esimerkillisyys (exemplification), olivat korostuneita. Yhdistettynä Palinin poliittisesti latautuneeseen tapaan korostaa itseään voidaan päätellä, että Palinin Twitter-imago on tarkoin harkittu ja enemmänkin puoluepoliittinen, kuin henkilökohtainen. Saman tutkimusrakenteen käyttäminen useampiin twittaaviin poliitikkoihin tuottaisi kuitenkin arvokasta lisätutkimusta. Tutkimuksen tulokset ovat hyödyllisiä kielen ja sosiaalisen median suhteen tutkimuksessa ja kriittisen lukutaidon kehittämisessä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (85 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherPalin, Sarah
dc.titleTweeting God, guns and the constitution : the online impression management and political branding of Sarah Palin
dc.title.alternativeOnline impression management and political branding of Sarah Palin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506172343
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2015-06-16T21:58:22Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoverkkoviestintä
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysobrändäys
dc.subject.ysopolitiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot