Mobiilipelien käyttö vieraiden kielten oppimisessa

Abstract
Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kielten oppimiseen tarkoitettujen mobiilipelien ja -sovellusten vaikutuksia, haasteita ja mahdollisuuksia vieraiden kielten opiskelussa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä ovat mobiiliavusteisen oppimisen haasteet ja hyödyt vieraiden kielten oppimisessa, ja voivatko mobiilit kieltenopetuspelit korvata täysin perinteisen opetuksen. Mobiililaitteiden yleistymisen johdosta myös koulutuksen saralla on kehitetty uusia opetus- ja oppimistapoja, jonka johdosta aiheen tutkiminen on ajankohtaista ja tärkeää. Tutkielmassa on käytetty lähdekirjallisuutena tieteellisiä tutkimusartikkeleita ja julkaisuja. Kirjallisuuskatsauksen tuloksista voidaan nähdä, että mobiileilla kieltenopetuspeleillä on runsaasti potentiaalia vieraan kielen oppimisprosessin onnistumisessa. Kieltenopetuspelejä voidaan käyttää sekä itsenäisesti että ohjatussa opetuksessa. Kieltenopetuspelit eivät kuitenkaan sellaisenaan voi täysin korvata perinteistä opetusta tai yltää tehokkuudellaan sen tasolle. Tutkielmassa esitettyjä tuloksia voidaan käyttää hyödyksi ja apuna kielenopiskeluun ja digitalisoitumiseen liittyvissä tutkimuksissa, kieltenopetuspelien kehityksessä tai koulutuksen pelillistämiseen liittyvissä projekteissa.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210254969Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In Copyright
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..

Share