Mobiilipelien käyttö vieraiden kielten oppimisessa
Authors
Date
2022Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kielten oppimiseen tarkoitettujen mobiilipelien ja -sovellusten vaikutuksia, haasteita ja mahdollisuuksia vieraiden kielten opiskelussa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä ovat mobiiliavusteisen oppimisen haasteet ja hyödyt vieraiden kielten oppimisessa, ja voivatko mobiilit kieltenopetuspelit korvata täysin perinteisen opetuksen. Mobiililaitteiden yleistymisen johdosta myös koulutuksen saralla on kehitetty uusia opetus- ja oppimistapoja, jonka johdosta aiheen tutkiminen on ajankohtaista ja tärkeää. Tutkielmassa on käytetty lähdekirjallisuutena tieteellisiä tutkimusartikkeleita ja julkaisuja. Kirjallisuuskatsauksen tuloksista voidaan nähdä, että mobiileilla kieltenopetuspeleillä on runsaasti potentiaalia vieraan kielen oppimisprosessin onnistumisessa. Kieltenopetuspelejä voidaan käyttää sekä itsenäisesti että ohjatussa opetuksessa. Kieltenopetuspelit eivät kuitenkaan sellaisenaan voi täysin korvata perinteistä opetusta tai yltää tehokkuudellaan sen tasolle. Tutkielmassa esitettyjä tuloksia voidaan käyttää hyödyksi ja apuna kielenopiskeluun ja digitalisoitumiseen liittyvissä tutkimuksissa, kieltenopetuspelien kehityksessä tai koulutuksen pelillistämiseen liittyvissä projekteissa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4614]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tehokas opettaja vai hauska lelu? : sosiaaliset robotit kielten oppimisessa
Veivo, Outi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Ensimmäiset kokeilut sosiaalisten robottien hyödyntämisestä kielten opetuksessa tehtiin jo parikymmentä vuotta sitten. Viime vuosina näitä kokeiluja on tehty paljon myös Suomessa. Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, ... -
Mobiilipelien käyttö stressin lievitykseen
Muraja, Martti (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa pyritään selvittämään, onko ilmaisilla mobiilipeleillä vaikutusta stressin vähentämiseen. Käyttäjät vastasivat tunnetilan profiiliarvion pohjalta tehtyyn kyselyyn, pelasivat kymmenen minuutin ... -
Uuden äärellä : kokemuksia toiminnallisista menetelmistä aikuisille suunnatuilla kielten alkeiskursseilla
Ranta-Ylitalo, Liisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Nykymaailmassa tarvitaan entistä monipuolisempaa kielitaitoa. Uuden kielen pariin voivat johdattaa harrastukset, ihmissuhteet, opinnot tai työelämään liittyvät tavoitteet. Tämä artikkeli käsittelee joitakin näkökulmia ... -
Monimediaisen kielten opetuksen tutkimus : teknologian integroinnista pedagogiseen kehittämiseen
Jalkanen, Juha; Taalas, Peppi (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2015)This article offers an overview of multimodal language pedagogies as a research domain. The review starts with a chronology of the development, explores different approaches to the research and offers a sample of key studies ... -
Kielten käyttö ja oppiminen aikuisten maahanmuuttajien integroitumisen ja identiteettien rakennusaineina
Tarnanen, Mirja; Rynkänen, Tatjana; Pöyhönen, Sari (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2015)This article examines the role of languages and language learning when adult migrants are narrating their integration and construction of identities in the new country, in particular, in work and professional communities, ...