Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMartin, Maisa
dc.contributor.authorKekäläinen, Milka
dc.date.accessioned2015-06-10T14:33:53Z
dc.date.available2015-06-10T14:33:53Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1475749
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46275
dc.description.abstractTutkielmassa selvitetään, millaisia velvoitteen ilmaisemisen ja sävyttämisen keinoja aikuiset suomenoppijat käyttävät kirjoitetuissa viesteissä ja mielipideteksteissä Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK 2003) taitotasoilla. Lisäksi tutkitaan, millaiset tekijät vaikuttavat ilmaisukeinojen ja sävyttäjien kontekstiin sopivuuteen, kun huomioidaan kumppanuus- ja kompetenssikasvojen säilyttäminen vuorovaikutuksellisina tavoitteina (ks. esim. Aalto 1998). Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston ja Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen yhteistä Topling-hanketta, jossa tutkitaan mm. erilaisten kielellisten piirteiden sijoittumista EVK:n taitotasoasteikolle. Aineistona on yhteensä 180 EVK:n taitotasokuvaimien mukaisesti arvioitua tekstiä Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen laatimasta Yleisten kielitutkintojen korpuksesta. Aineiston analyysissa käytetään toisen kielen kehittymisen tutkimiseen tarkoitettua DEMfad-mallia, jossa huomioidaan tutkittavan kielenpiirteen frekvenssi, distribuutio ja tarkkuus (Martin et al. 2010). Velvoitteen ilmaisukeinot luokitellaan aiempaa pragmatiikantutkimusta soveltaen (ks. esim. Blum-Kulka et al. 1989) luokkiin 1) velvoittava lausemodus, 2) pakollisuuden merkitys, 3) muu suotavuuden merkitys, 4) halun ilmaukset, 5) performatiivit, 6) muut kielelliset keinot ja 7) sisällölliset vihjeet. Sävyttäjät luokitellaan 1) itse velvoitetta tai 2) velvoitteen kohteena olevaa toimijaa, toimintaa tai toiminnan olosuhdetta pehmentäviin ja painottaviin sekä 3) monitulkintaisiin sävyttäjiin. Luokittelu tarjoaa uudenlaisen mallin kyseisen modaali-ilmiön jäsentämiseen. Ilmaisukeinojen valikoima monipuolistuu ja sävyttäjien käyttö lisääntyy taitotasoilla edettäessä. Aiempien tutkimusten mukaisesti (Kemppainen 2001; Muikku-Werner 1997) etenkin morfologiset keinot ja painottavat sävyttäjät ovat yleisempiä ylemmillä taitotasoilla. Ilmaisukeinot eivät kuitenkaan yksiselitteisesti muutu suoremmista epäsuoremmiksi kielitaidon kehittyessä (vrt. Muikku-Werner 1997: 76), vaan kielenkäyttötilanteiden monipuolistuessa tarvitaan erisävyisiä velvoitteen ilmaisemisen ja sävyttämisen keinoja. Ilmausten kontekstiin sopivuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat mm. tekstilajikonventiot, kirjoittajan ja vastaanottajan suhde, velvoitteen sisältö ja tekstin modaali-ilmausten keskinäinen harmonia. Edellisten perusteella ongelmallisiksi tulkittavia ilmaisuja esiintyy kaikilla taitotasoilla, mutta etenkin tulkinnaltaan epäselvät ilmaisutavat ovat yleisimpiä taitotasoilla A1–B1. Tarkkuus siis kehittyy joidenkin keinojen osalta frekvenssin kehityksen jälkeen, kuten Topling-hankkeessa on monien kielenpiirteiden osalta havaittu (Lesonen 2013). Kontekstuaalisten tekijöiden vaikutus modaali-ilmausten käyttöön tulisi tuoda selvemmin esiin S2-opetuksessa ja arviointikriteereissä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (111 s.)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othereurooppalainen viitekehys
dc.titleVelvoitteen ilmaiseminen ja sävyttäminen aikuisten suomenoppijoiden teksteissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506102274
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.date.updated2015-06-10T14:33:54Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysokirjoitustaito
dc.subject.ysopragmatiikka
dc.subject.ysomodaalisuus (kielitiede)
dc.subject.ysokohteliaisuus
dc.subject.ysomodaalisuus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot