Nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidot ja -roolit
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata, millaista on nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä minkälaisia vuorovaikutustaitoja ja vuorovaikutusrooleja nuoriso-ohjaajalla voidaan päätellä olevan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siinä korostuu kuvaamaan pyrkivä ote. Kyseessä on tapaustutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia. Aineisto muodostui havainnoimalla kolmea nuoriso-ohjaajaa yhteensä yhdeksän tunnin ajan. Aineiston käsittely ja analyysi toteutettiin luetteloinnin, kvantifioinnin ja vuorovaikutusanalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että keskeisintä nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutuksessa on se, että nuoriso-ohjaaja viettää aikaansa nuorten kanssa toimien, keskustelee heidän kanssaan, kuuntelee, vaalii yhteistä huumoria sekä valvoo ja pitää nuorista huolta. Vuorovaikutustaidoista keskeisimpiä taitoja ovat kysymysten esittäminen, itsestä kertominen, selittäminen, huumori, kuuntelu, vaikuttaminen, neuvottelu sekä nonverbaalit ja sosiaalisen tuen taidot. Vastaavasti nuoriso-ohjaajan työn kannalta oleellisimpia vuorovaikutusrooleja ovat keskustelijan, kyselijän, kuuntelijan, kommentoijan, tiedustelijan, ohjeistajan ja neuvojan, informoijan, tarkkailijan, kehottajan, kontrolloijan, tukijan ja huolenpitäjän roolit.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat uutta, jäsenneltyä tietoa nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutuksesta sekä nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidoista ja -rooleista. Tulokset tarjoavat tietoa nuoriso-ohjaajan työstä vuorovaikutuksen näkökulmasta käsin, jolloin se voi tuoda uutta tietoa nuoriso-ohjaajille ja nuorisotyön parissa toimiville. Lisäksi se voi avata nuoriso-ohjaajan työtä niille, joilla siitä on ennestään vähän tietoa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten jalkapallovalmentajien vuorovaikutusosaaminen ja sen kehittyminen
Vainio, Olli (2019)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaista vuorovaikutusosaamista lasten jalkapallovalmennus valmentajalta edellyttää, sekä miten lasten jalkapallovalmentajien vuorovaikutusosaaminen voi ... -
Lasten viestintäkäyttäytyminen ja vertaissuhteet : kirjallisuuskatsaus
Laho, Henna-Kaisa (2011)Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa perehdyttiin lasten viestintäkäyttäytymiseen sekä heidän vertaissuhteissaan ilmenevään vuorovaikutukseen. Tavoitteena oli löytää ja analysoida lasten viestintäkäyttäytymistä käsitteleviä ... -
Urheiluvalmentajan vuorovaikutusosaaminen
Turunen, Tuuli (2016)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla urheiluvalmentajien vuorovaikutusosaamista. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää ja jäsennellä, minkälaista tutkimusta urheiluvalmentajien ... -
Hiihdonopettajien vuorovaikutusosaaminen
Pöllänen, Helena (2016)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata millaisia käsityksiä hiihdonopettajilla on työhönsä liittyvästä vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittymisestä. Tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää hiihdonopettajien omia käsityksiä ... -
Nuorten syrjäytyminen ja vuorovaikutusosaaminen : kirjallisuuskatsaus nuorten syrjäytymistä ja vuorovaikutusosaamista käsittelevään tutkimuskirjallisuuteen
Linna, Tapani; Rantala, Joonas (2014)Tässä tutkielmassa perehdytään nuorten syrjäytymiseen ja vuorovaikutusosaamiseen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkielman tavoitteena on kartoittaa, jäsentää ja analysoida sitä, miten nuorten syrjäytyminen ...