Lasten viestintäkäyttäytyminen ja vertaissuhteet : kirjallisuuskatsaus
Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa perehdyttiin lasten viestintäkäyttäytymiseen sekä heidän vertaissuhteissaan ilmenevään vuorovaikutukseen. Tavoitteena oli löytää ja analysoida lasten viestintäkäyttäytymistä käsitteleviä tutkimuksia eri tieteenaloilta. Erityisesti haluttiin tarkastella lasten vertaissuhteita ja niissä ilmeneviä vuorovaikutusilmiöitä.
Lasten viestintäkäyttäytymistä on tutkittu runsaasti psykologian alalla. Lisäksi tutkimustietoa löytyi jonkin verran puheviestinnän, kasvatustieteen sekä sosiologian alalta. Kirjallisuuskatsaus on toteutettu noin 100 tieteellisen artikkelin tai tiivistelmän pohjalta.
Tutkielma osoitti, että lasten vanhemmilla on merkittävä rooli lasten vuorovaikutustaitojen kehittymisessä. Varhaisten vuorovaikutussuhteiden laatu on yhteydessä lasten myöhemmin muodostuvien vuorovaikutussuhteiden laatuun. Vuorovaikutustaitojen hallitseminen auttaa lasta rakentamaan tasapainoisia vertaissuhteita. Hyväksytyksi tuleminen vertaisten keskuudessa sekä vastavuoroiset ystävyyssuhteet tukevat lapsen tasapainoista kehitystä ja auttavat lasta suoriutumaan koulun sekä ympäröivän yhteiskunnan asettamista haasteista.
Lasten välinen vuorovaikutus tuottaa myös negatiivisia ilmiöitä. Toisinaan lapset käyttäytyvät aggressiivisesti vertaisiaan kohtaan, jättävät toiminnan ulkopuolelle tai kiusaavat muulla tavoin. Tällaiseen käyttäytymiseen voivat johtaa esimerkiksi puutteelliset vuorovaikutustaidot, vallan tavoittelu tai vaikuttamispyrkimykset vertaissuhteissa. Vertaistensa syrjinnän uhriksi joutunut lapsi kärsii asemastaan, mikä voi näkyä esimerkiksi heikkona koulumenestyksenä, masentuneisuutena tai yksinäisyytenä.
Lasten vuorovaikutustaitoja voidaan kehittää ohjaamisen ja harjoittelemisen avulla. Ohjaamisen ja harjoittelemisen on todettu muun muassa lisäävän lasten vuorovaikutusta edistävää käyttäytymistä sekä rakentavien konfliktinratkaisukeinojen käyttämistä. Lisäksi aggressiivisen käyttäytymisen on todettu vähentyneen lasten saaman ohjauksen ja harjoittelemisen myötä. Kirjallisuuskatsaus toi esille tarpeen tutkia lisää lasten viestintäkäyttäytymistä sekä heidän vertaissuhteissaan ilmenevää vuorovaikutusta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Työperäisten maahanmuuttajien kokemuksia ystävyyssuhteiden rakentumisesta kantasuomalaisiin
Tavasti, Pinja (2015)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata millaisia kokemuksia työn perässä Suomeen tulleilla maahanmuuttajilla on ystävyyssuhteiden rakentumisesta kantasuomalaisiin. Tavoitteen saavuttamiseksi selvitettiin 1) millaisia ... -
Lasten vertaissuhdetaidot ja kiusaaminen esikoulun vertaisryhmissä
Laaksonen, Vilja (Jyväskylän yliopisto, 2014) -
Lasten sosiaalisemotionaalinen oppiminen varhaiskasvatuksessa
Neitola, Marita; Koivula, Merja (Turun yliopisto; Rinnalla-hanke; Opetushallitus, 2020) -
Lasten kaverisuhteiden jäljillä
Itkonen, Hannu (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022) -
Työkaverista työystäväksi?: kokemuksia ystävyydestä ja sen merkityksestä työvoinnille työyhteisössä
Eskelinen, Laura (2018)Tässä maisterintutkielmassa tutkittiin työystävyyttä eli ystävyyden ilmiötä työyhteisössä ja sitä, millainen merkitys työystävyydellä on asiantuntijatyön tekijöille ja heidän kokemalleen työvoinnille. Aihetta lähestyttiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.