Nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidot ja -roolit
dc.contributor.advisor | Valkonen, Tarja | |
dc.contributor.author | Annala, Laura | |
dc.date.accessioned | 2015-06-10T10:04:49Z | |
dc.date.available | 2015-06-10T10:04:49Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1475717 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46271 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata, millaista on nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä minkälaisia vuorovaikutustaitoja ja vuorovaikutusrooleja nuoriso-ohjaajalla voidaan päätellä olevan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siinä korostuu kuvaamaan pyrkivä ote. Kyseessä on tapaustutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia. Aineisto muodostui havainnoimalla kolmea nuoriso-ohjaajaa yhteensä yhdeksän tunnin ajan. Aineiston käsittely ja analyysi toteutettiin luetteloinnin, kvantifioinnin ja vuorovaikutusanalyysin avulla. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että keskeisintä nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutuksessa on se, että nuoriso-ohjaaja viettää aikaansa nuorten kanssa toimien, keskustelee heidän kanssaan, kuuntelee, vaalii yhteistä huumoria sekä valvoo ja pitää nuorista huolta. Vuorovaikutustaidoista keskeisimpiä taitoja ovat kysymysten esittäminen, itsestä kertominen, selittäminen, huumori, kuuntelu, vaikuttaminen, neuvottelu sekä nonverbaalit ja sosiaalisen tuen taidot. Vastaavasti nuoriso-ohjaajan työn kannalta oleellisimpia vuorovaikutusrooleja ovat keskustelijan, kyselijän, kuuntelijan, kommentoijan, tiedustelijan, ohjeistajan ja neuvojan, informoijan, tarkkailijan, kehottajan, kontrolloijan, tukijan ja huolenpitäjän roolit. Tutkimuksen tulokset tarjoavat uutta, jäsenneltyä tietoa nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutuksesta sekä nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidoista ja -rooleista. Tulokset tarjoavat tietoa nuoriso-ohjaajan työstä vuorovaikutuksen näkökulmasta käsin, jolloin se voi tuoda uutta tietoa nuoriso-ohjaajille ja nuorisotyön parissa toimiville. Lisäksi se voi avata nuoriso-ohjaajan työtä niille, joilla siitä on ennestään vähän tietoa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (57 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Nuoriso-ohjaaja | |
dc.subject.other | nuorisotyö | |
dc.subject.other | puheviestintä | |
dc.subject.other | vuorovaikutus | |
dc.subject.other | vuorovaikutussuhde | |
dc.subject.other | vuorovaikutustaidot | |
dc.subject.other | vuorovaikutusroolit | |
dc.title | Nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidot ja -roolit | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201506102266 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Communication | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Puheviestintä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Speech Communication | en |
dc.date.updated | 2015-06-10T10:04:50Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3132 | |
dc.subject.yso | nuoriso-ohjaajat | |
dc.subject.yso | nuorisotyö | |
dc.subject.yso | puheviestintä | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | roolit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 |
Aineistoon kuuluvat tiedostot
Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin
-
Pro gradu -tutkielmat [29750]