Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorValkonen, Tarja
dc.contributor.authorAnnala, Laura
dc.date.accessioned2015-06-10T10:04:49Z
dc.date.available2015-06-10T10:04:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1475717
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46271
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata, millaista on nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä minkälaisia vuorovaikutustaitoja ja vuorovaikutusrooleja nuoriso-ohjaajalla voidaan päätellä olevan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siinä korostuu kuvaamaan pyrkivä ote. Kyseessä on tapaustutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia. Aineisto muodostui havainnoimalla kolmea nuoriso-ohjaajaa yhteensä yhdeksän tunnin ajan. Aineiston käsittely ja analyysi toteutettiin luetteloinnin, kvantifioinnin ja vuorovaikutusanalyysin avulla. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että keskeisintä nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutuksessa on se, että nuoriso-ohjaaja viettää aikaansa nuorten kanssa toimien, keskustelee heidän kanssaan, kuuntelee, vaalii yhteistä huumoria sekä valvoo ja pitää nuorista huolta. Vuorovaikutustaidoista keskeisimpiä taitoja ovat kysymysten esittäminen, itsestä kertominen, selittäminen, huumori, kuuntelu, vaikuttaminen, neuvottelu sekä nonverbaalit ja sosiaalisen tuen taidot. Vastaavasti nuoriso-ohjaajan työn kannalta oleellisimpia vuorovaikutusrooleja ovat keskustelijan, kyselijän, kuuntelijan, kommentoijan, tiedustelijan, ohjeistajan ja neuvojan, informoijan, tarkkailijan, kehottajan, kontrolloijan, tukijan ja huolenpitäjän roolit. Tutkimuksen tulokset tarjoavat uutta, jäsenneltyä tietoa nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutuksesta sekä nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidoista ja -rooleista. Tulokset tarjoavat tietoa nuoriso-ohjaajan työstä vuorovaikutuksen näkökulmasta käsin, jolloin se voi tuoda uutta tietoa nuoriso-ohjaajille ja nuorisotyön parissa toimiville. Lisäksi se voi avata nuoriso-ohjaajan työtä niille, joilla siitä on ennestään vähän tietoa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (57 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherNuoriso-ohjaaja
dc.subject.othernuorisotyö
dc.subject.otherpuheviestintä
dc.subject.othervuorovaikutus
dc.subject.othervuorovaikutussuhde
dc.subject.othervuorovaikutustaidot
dc.subject.othervuorovaikutusroolit
dc.titleNuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidot ja -roolit
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506102266
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePuheviestintäfi
dc.contributor.oppiaineSpeech Communicationen
dc.date.updated2015-06-10T10:04:50Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3132
dc.subject.ysonuoriso-ohjaajat
dc.subject.ysonuorisotyö
dc.subject.ysopuheviestintä
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysoroolit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot