Show simple item record

dc.contributor.advisorPalomäki, Sanna
dc.contributor.authorNevalainen, Anssi
dc.date.accessioned2015-06-09T09:07:00Z
dc.date.available2015-06-09T09:07:00Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1475480
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46249
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia toisen asteen opiskelijoiden liikkumista koulumatkoilla Lieksassa ja tunnistaa liikunnallisten kulkutapojen valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuskohdetta voidaan pitää tärkeänä, sillä opiskelijoiden jokapäiväinen elämä on muuttunut yhä passiivisemmaksi, ja monet nuoret eivät yllä fyysisen aktiivisuuden suosituksiin. Suomessa fyysinen aktiivisuus myös vähenee nuoruudessa. Viimeaikaiset tutkimukset ovat löytäneet positiivisia yhteyksiä liikunnallisten kulkutapojen ja fyysisen aktiivisuuden välillä. Liikunnalliset kulkutavat saattavat lisätä nuorten päivittäistä liikkumista, ja laajemmin tarkasteltuna liikunnallisilla kulkutavoilla on myös talouden ja ympäristön kannalta edullisia vaikutuksia. Tutkimusaineisto kerättiin 16–17-vuotiailta nuorilta (n=159) Pohjois-Karjalan ammattiopiston Lieksan toimipisteessä ja Lieksan lukiossa joulukuussa 2014. Kyselylomakkeella tehdyssä tutkimuksessa opiskelijoita pyydettiin vastaamaan liikunnallisia kulkutapoja ja ekologisia asenteita käsitteleviin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 22 -ohjelmalla. Muuttujia kuvailtiin frekvensseillä, prosenteilla ja ristiintaulukoinnilla, minkä lisäksi muuttujien välisiä eroja tutkittiin khiin neliö -testillä, Mann-Whitneyn U -testillä ja Kruskal-Wallisin -testillä. Tulosten mukaan noin 40 % opiskelijoista käveli tai pyöräili kouluun. Kuitenkin myös monilla moottoriajoneuvoilla kulkevilla kertyi liikuntaa koulumatkoilla. Erityisesti matkan pituus ja muut fyysiseen ympäristöön liittyvät esteet olivat yhteydessä käytettyyn kulkutapaan. Käytetyt kulkutavat vaihtelivat myös sukupuolen perusteella. Miehet pyöräilivät kouluun naisia useammin, kun taas naiset kävelivät kouluun miehiä useammin. Naiset myös muuttivat käyttämäänsä kulkutapaa syksyisin ja keväisin miehiä useammin. Tilastollisesti merkitseviä eroja aktiivisten ja potentiaalisten kulkijoiden välille muodostivat erityisesti kulkutapaan liittyvät syyt, kuten nopeus ja sujuvuus, taloudellinen edullisuus sekä muiden vaihtoehtojen puute. Myös ekologisilla asenteilla oli positiivinen yhteys liikunnallisten kulkutapojen käyttämiseen, sillä pelkästään moottoriajoneuvolla kulkevien ekologiset asenteet olivat kävellen, pyörällä tai ”moottoriajoneuvolla ja kävellen” kulkevia matalampia. Liikunnallisten kulkutapojen käyttöön liittyvien tekijöiden ymmärtäminen on tärkeää nuorten aktiivisen elämäntavan edistämisen kannalta. Tulosten perusteella 1,1–5 kilometrin päässä koulusta asuvat opiskelijat liikkuivat eniten koulumatkoilla. Liikunnallisia kulkutapoja voidaan tulevaisuudessa edistää esimerkiksi lisäämällä niiden nopeutta, sujuvuutta ja taloudellista edullisuutta kulkumuotoina. Opiskelijat voivat kuitenkin pitää tärkeinä erilaisia syitä käyttää liikunnallisia kulkutapoja. Fyysiseen aktiivisuuteen, terveyssyihin tai ekologisiin tekijöihin vetoaminen voi saada osan opiskelijoista liikkumaan oman terveytensä ja ympäristönsä kannalta hyödyllisellä tavalla. Sen vuoksi tulevaisuudessa on tärkeää hyödyntää monipuolisesti erilaisia tekijöitä, jotka voivat edistää liikunnallisten kulkutapojen käyttöä.fi
dc.description.abstractThe purpose of the study was to examine the ways of active commuting to school in upper secondary education in Lieksa and to identify the factors that have an influence on the choice of active transport modes. The research subject is important because students’ everyday life has become increasingly passive and many adolescents’ amount of physical activity does not meet the physical activity recommendations. In Finland, there is also a clear decrease in young people’s physical activity levels during adolescence. Recent studies have found a positive connection between active commuting and physical activity. Active commuting to school may increase adolescents’ daily physical activity and, in a broader context, active transport modes also present potential financial and environmental benefits. The data were collected in December 2014 from 16–17-year-old adolescents (n=159) in the North Karelia College Lieksa (vocational school) and Lieksan lukio (upper secondary school). The students were asked to answer a questionnaire about active transport and eco-friendly attitudes. The data were analyzed using an IBM statistics 22 -program. The variables were described by frequencies, percentages and cross-tabulation. Differences between the variables were examined by using a chi-square test, a Mann-Whitney U test and a Kruskal-Wallis test. In this study, approximately 40 % of the students walked or biked to school. However, also those using motorized modes of transport often included active commuting. Distance and barriers related to the physical environment were important predictors of mode choice among adolescents. Active commuting also varied according to gender. Men cycled to school more often than women who walked to school more often than men. Women also changed their mode of transport more often in autumn and spring than men. Statistically significant differences between active and potential commuters were in the motivators related to the mode of transport, which included speed and fluency, economical affordability and lack of chance to use other modes of transport. Also eco-friendly attitudes were positively related to active modes of transport, because students who used only motorized modes of transport had lower eco-friendly attitudes than students who walked, cycled or used a motorized vehicle only for some part of the trip. Developing understanding of the factors that can influence the choice of active transport is important for promoting adolescents’ physically active lifestyle. Based on the results, students living 1,1–5 kilometers away from school commuted the most in a physically active manner. In the future, increasing the level of physical activity during commuting to school demands promoting active commuting, for example, as a fast, fluent and an affordable mode of transport. However, students may consider a variety of factors as important reasons for using active modes of transport. Physical activity, health-related causes and ecological factors could engage some people in this form of healthy and eco-friendly activity. Accordingly, in the future, it is important to take advantage of the diverse ways that may increase adolescents’ active commuting.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (101 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleMiksi liikkua koulumatkoilla? : toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen koulumatkoilla Lieksassa
dc.title.alternativeToisen asteen opiskelijoiden liikkuminen koulumatkoilla Lieksassa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506092242
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.date.updated2015-06-09T09:07:00Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysokulkutavat
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysokoulumatkat
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoliikuntakulttuuri
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright