Miksi liikkua koulumatkoilla? : toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen koulumatkoilla Lieksassa
Tekijät
Päivämäärä
2015Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia toisen asteen opiskelijoiden liikkumista koulumatkoilla
Lieksassa ja tunnistaa liikunnallisten kulkutapojen valintaan vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuskohdetta voidaan pitää tärkeänä, sillä opiskelijoiden jokapäiväinen elämä on muuttunut
yhä passiivisemmaksi, ja monet nuoret eivät yllä fyysisen aktiivisuuden suosituksiin.
Suomessa fyysinen aktiivisuus myös vähenee nuoruudessa. Viimeaikaiset tutkimukset ovat
löytäneet positiivisia yhteyksiä liikunnallisten kulkutapojen ja fyysisen aktiivisuuden välillä.
Liikunnalliset kulkutavat saattavat lisätä nuorten päivittäistä liikkumista, ja laajemmin tarkasteltuna
liikunnallisilla kulkutavoilla on myös talouden ja ympäristön kannalta edullisia vaikutuksia.
Tutkimusaineisto kerättiin 16–17-vuotiailta nuorilta (n=159) Pohjois-Karjalan ammattiopiston
Lieksan toimipisteessä ja Lieksan lukiossa joulukuussa 2014. Kyselylomakkeella tehdyssä
tutkimuksessa opiskelijoita pyydettiin vastaamaan liikunnallisia kulkutapoja ja ekologisia
asenteita käsitteleviin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 22 -ohjelmalla.
Muuttujia kuvailtiin frekvensseillä, prosenteilla ja ristiintaulukoinnilla, minkä lisäksi muuttujien
välisiä eroja tutkittiin khiin neliö -testillä, Mann-Whitneyn U -testillä ja Kruskal-Wallisin
-testillä.
Tulosten mukaan noin 40 % opiskelijoista käveli tai pyöräili kouluun. Kuitenkin myös monilla
moottoriajoneuvoilla kulkevilla kertyi liikuntaa koulumatkoilla. Erityisesti matkan pituus ja
muut fyysiseen ympäristöön liittyvät esteet olivat yhteydessä käytettyyn kulkutapaan. Käytetyt
kulkutavat vaihtelivat myös sukupuolen perusteella. Miehet pyöräilivät kouluun naisia
useammin, kun taas naiset kävelivät kouluun miehiä useammin. Naiset myös muuttivat käyttämäänsä
kulkutapaa syksyisin ja keväisin miehiä useammin. Tilastollisesti merkitseviä eroja
aktiivisten ja potentiaalisten kulkijoiden välille muodostivat erityisesti kulkutapaan liittyvät
syyt, kuten nopeus ja sujuvuus, taloudellinen edullisuus sekä muiden vaihtoehtojen puute.
Myös ekologisilla asenteilla oli positiivinen yhteys liikunnallisten kulkutapojen käyttämiseen,
sillä pelkästään moottoriajoneuvolla kulkevien ekologiset asenteet olivat kävellen, pyörällä tai
”moottoriajoneuvolla ja kävellen” kulkevia matalampia.
Liikunnallisten kulkutapojen käyttöön liittyvien tekijöiden ymmärtäminen on tärkeää nuorten
aktiivisen elämäntavan edistämisen kannalta. Tulosten perusteella 1,1–5 kilometrin päässä
koulusta asuvat opiskelijat liikkuivat eniten koulumatkoilla. Liikunnallisia kulkutapoja voidaan
tulevaisuudessa edistää esimerkiksi lisäämällä niiden nopeutta, sujuvuutta ja taloudellista
edullisuutta kulkumuotoina. Opiskelijat voivat kuitenkin pitää tärkeinä erilaisia syitä käyttää
liikunnallisia kulkutapoja. Fyysiseen aktiivisuuteen, terveyssyihin tai ekologisiin tekijöihin
vetoaminen voi saada osan opiskelijoista liikkumaan oman terveytensä ja ympäristönsä
kannalta hyödyllisellä tavalla. Sen vuoksi tulevaisuudessa on tärkeää hyödyntää monipuolisesti
erilaisia tekijöitä, jotka voivat edistää liikunnallisten kulkutapojen käyttöä.
...
The purpose of the study was to examine the ways of active commuting to school in upper
secondary education in Lieksa and to identify the factors that have an influence on the choice
of active transport modes. The research subject is important because students’ everyday life
has become increasingly passive and many adolescents’ amount of physical activity does not
meet the physical activity recommendations. In Finland, there is also a clear decrease in
young people’s physical activity levels during adolescence. Recent studies have found a positive
connection between active commuting and physical activity. Active commuting to school
may increase adolescents’ daily physical activity and, in a broader context, active transport
modes also present potential financial and environmental benefits.
The data were collected in December 2014 from 16–17-year-old adolescents (n=159) in the
North Karelia College Lieksa (vocational school) and Lieksan lukio (upper secondary school).
The students were asked to answer a questionnaire about active transport and eco-friendly
attitudes. The data were analyzed using an IBM statistics 22 -program. The variables were
described by frequencies, percentages and cross-tabulation. Differences between the variables
were examined by using a chi-square test, a Mann-Whitney U test and a Kruskal-Wallis test.
In this study, approximately 40 % of the students walked or biked to school. However, also
those using motorized modes of transport often included active commuting. Distance and barriers
related to the physical environment were important predictors of mode choice among
adolescents. Active commuting also varied according to gender. Men cycled to school more
often than women who walked to school more often than men. Women also changed their
mode of transport more often in autumn and spring than men. Statistically significant differences
between active and potential commuters were in the motivators related to the mode of
transport, which included speed and fluency, economical affordability and lack of chance to
use other modes of transport. Also eco-friendly attitudes were positively related to active
modes of transport, because students who used only motorized modes of transport had lower
eco-friendly attitudes than students who walked, cycled or used a motorized vehicle only for
some part of the trip.
Developing understanding of the factors that can influence the choice of active transport is
important for promoting adolescents’ physically active lifestyle. Based on the results, students
living 1,1–5 kilometers away from school commuted the most in a physically active
manner. In the future, increasing the level of physical activity during commuting to school
demands promoting active commuting, for example, as a fast, fluent and an affordable mode
of transport. However, students may consider a variety of factors as important reasons for
using active modes of transport. Physical activity, health-related causes and ecological factors
could engage some people in this form of healthy and eco-friendly activity. Accordingly, in
the future, it is important to take advantage of the diverse ways that may increase adolescents’
active commuting.
...
Muu nimeke
Toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen koulumatkoilla LieksassaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten ja nuorten liikkuminen muuttuvissa ympäristöissä
Itkonen, Hannu (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry., 2021) -
Vanhempien luoman kasvuympäristön yhteys toisen asteen opiskelijoiden fyysiseen aktiivisuuteen ja liikuntaan
Hökkä, Josefiina; Lappalainen, Antti (2024)Fyysinen aktiivisuus on merkittävä tekijä toisen asteen opiskelijoiden kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Vanhemmat ovat luomassa ympäristöä, jossa nuori kasvaa ja heidän merkityksensä nuoren elämään on suuri. Tässä ... -
Paimion yläkoulun oppilaiden terveyttä edistävän liikunnan suositusten toteuttaminen ja liikuntatietämys
Hellström, Camilla; Johansson, Niina (2005) -
Henkilöautoriippuvuutta selittävät tekijät jääkiekkoharrastuksessa : kyselytutkimus harrastusmatkojen liikkumiskäytänteistä ja kulkutapamuutoksen mahdollistavista tekijöistä JYP Juniorit ry:ssä
Hyvärinen, Kati (2022)Suomalaiset lapset kulkevat koulumatkansa pääsääntöisesti itsenäisesti ja kestäviä kulkutapoja käyttäen, mutta matkat organisoituihin vapaa-ajan harrastuksiin kuljetaan usein aikuisen kanssa ja henkilöautolla. Tämän ... -
"Me ollaan koko ajan liikkeessä" : tutkimus nuorten omaehtoisen liikkumisen muodoista ja merkityksistä tilan kehyksissä
Hasanen, Elina (University of Jyväskylä, 2017)This study examines the meanings and prerequisites of self-organised physical activity from young people’s perspective. The theoretical framework is social space, which enables young people’s experiences to be interpreted ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.