Lapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
TIIVISTELMÄ
Korsumäki, Paula. 2015. Lapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu
-tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 85 sivua.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millainen lapsikäsitys erään pohjoissuomalaisen kaupungin päiväkotien yksikkökohtaisiin varhaiskasvatussuunnitelmiin on kuvattu. Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi sitä, miten kaupungin päivähoitoyksiköissä nähdään pienet kuntalaiset. Tutkimus on laadullinen. Aineisto koostui kahdeksasta (8) yksikkökohtaisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan lapsi nähdään yksilönä. Lapsen yksilöllisyyttä painotetaan ryhmän sisällä, sekä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta. Lasta arvostetaan yksilönä ja häntä pidetään tasa-arvoisena ja ainutlaatuisena. Yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa lapsi nähdään myös tarvitsijana. Hän tarvitsee virikkeitä, johdonmukaisuutta, tuttuutta ja turvallisuutta sekä rauhaa. Tuloksissa nousi esiin myös oppiva, kasvava ja kehittyvä lapsi. Lapsen nähdään oppivan toimimalla ja oppiakseen hän tarvitsee mallintamista ja palautetta sekä otollisen ympäristön. Lapsen nähdään kasvavan ja kehittyvän ihmisenä ja persoonana kokonaisvaltaisesti, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Kasvamisen ja kehittymisen nähdään tapahtuvan luontaisesti vaiheittain sekä aikuisen tuella. Lapsi on emotionaalinen, jolla on niin negatiivisia kuin positiivisiakin tunteita. Hän tuntee surua, pettymystä sekä iloa ja nautintoa. Lisäksi hänet nähdään aktiivisena ja kyvykkäänä. Lapsi on toiminnallinen, hänellä on osaamista ja omat ajatukset ja mieltymykset.
Tämän tutkimuksen perusteella lapsi nähdään yksilöllisenä tarvitsijana. Hänet kuvataan oppivana, kasvavana ja kehittyvänä sekä tuntevana. Lapsen kompetenttius nousee esiin tutkimuksen tuloksissa aktiivisuutena sekä kyvykkyytenä. Hän on toimija, jolla on kykyjä ja osaamista.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ja kasvatuskumppanuus yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Tähtinen, Mervi (2011)Tähtinen, Mervi. LAPSEN VARHAISKASVATUUSSUUNNITELMA JA KASVATUSKUMPPANUUS YKSIKKÖKOHTAISISSA VARHAISKASVATUSSUUNNITELMISSA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, ... -
Kielen kehityksen keskeisten osa-alueiden sisällölliset tarkennukset paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Savolainen, Oula (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kielen kehityksen keskeisiä osa-alueita tarkennetaan eri kokoisten kuntien paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Lisäksi tarkasteltiin, mitkä pedagogiset näkökulmat ... -
Lapset, ruumiillisuus ja päiväkodin järjestys : tutkimus ruumiillisuuden tuottamisesta ja merkityksellistymisestä lasten päiväkotiarjessa
Kuukka, Anu (University of Jyväskylä, 2015) -
Kasvatusyhteistyö ja huoltajien osallisuus kuntakohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Turunen, Mari (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa kerrotaan huoltajien kanssa tehtävästä kasvatusyhteistyöstä ja huoltajien osallisuuden mahdollisuuksista. Mitä erilaisia yhteistyön muotoja ... -
Konsultoivan varhaiserityisopettajan lapsikäsitys 2010-luvulla
Ritala, Minna; Sääskilahti, Saila (2017)Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin konsultoivien varhaiserityisopettajien lapsikäsityksiä 2010-luvulla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena konsultoivat varhaiserityisopettajat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.