Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKarila Kirsti ja Poikonen Pirjo-Liisa
dc.contributor.authorKorsumäki, Paula
dc.date.accessioned2015-06-05T10:06:56Z
dc.date.available2015-06-05T10:06:56Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1475248
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46207
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Korsumäki, Paula. 2015. Lapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 85 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millainen lapsikäsitys erään pohjoissuomalaisen kaupungin päiväkotien yksikkökohtaisiin varhaiskasvatussuunnitelmiin on kuvattu. Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi sitä, miten kaupungin päivähoitoyksiköissä nähdään pienet kuntalaiset. Tutkimus on laadullinen. Aineisto koostui kahdeksasta (8) yksikkökohtaisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimustulosten mukaan lapsi nähdään yksilönä. Lapsen yksilöllisyyttä painotetaan ryhmän sisällä, sekä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta. Lasta arvostetaan yksilönä ja häntä pidetään tasa-arvoisena ja ainutlaatuisena. Yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa lapsi nähdään myös tarvitsijana. Hän tarvitsee virikkeitä, johdonmukaisuutta, tuttuutta ja turvallisuutta sekä rauhaa. Tuloksissa nousi esiin myös oppiva, kasvava ja kehittyvä lapsi. Lapsen nähdään oppivan toimimalla ja oppiakseen hän tarvitsee mallintamista ja palautetta sekä otollisen ympäristön. Lapsen nähdään kasvavan ja kehittyvän ihmisenä ja persoonana kokonaisvaltaisesti, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Kasvamisen ja kehittymisen nähdään tapahtuvan luontaisesti vaiheittain sekä aikuisen tuella. Lapsi on emotionaalinen, jolla on niin negatiivisia kuin positiivisiakin tunteita. Hän tuntee surua, pettymystä sekä iloa ja nautintoa. Lisäksi hänet nähdään aktiivisena ja kyvykkäänä. Lapsi on toiminnallinen, hänellä on osaamista ja omat ajatukset ja mieltymykset. Tämän tutkimuksen perusteella lapsi nähdään yksilöllisenä tarvitsijana. Hänet kuvataan oppivana, kasvavana ja kehittyvänä sekä tuntevana. Lapsen kompetenttius nousee esiin tutkimuksen tuloksissa aktiivisuutena sekä kyvykkyytenä. Hän on toimija, jolla on kykyjä ja osaamista.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (78 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othervarhaiskasvatussuunnitelma
dc.titleLapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506052199
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.date.updated2015-06-05T10:06:56Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysolapsuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot