Turvallinen opettaja : 6.-luokkalaisten näkemyksiä
Lahtinen, J. 2014. Turvallinen opettaja. 6.-luokkalaisten näkemyksiä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 77 sivua.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisena 6.-luokkalaiset oppilaat näkevät turvallisen opettajan. Lisäksi haluttiin selvittää, onko sukupuolten välillä eroja näkemyksessä turvallisesta opettajasta. Tutkimusote oli laadullinen ja tutkimusta varten haastateltiin yhteensä 49:ää oppilasta kolmesta eri 6. luokasta, kahdesta jyväskyläläisestä koulusta. Oppilaista 18 oli tyttöjä ja 31 poikaa.
Tutkimuksen mukaan oppilaat pitivät turvallista opettajaa sellaisena, joka osoittaa välittämistä, joka on tasainen ja ennakoitavissa ja joka on ammatillisesti pätevä. Kaikkien vastausten perusteella turvallinen opettaja en ennen kaikkea mukava, ystävällinen ja rento. Pojille selvästi tärkeämpää kuin tytöille vastausten perusteella oli se, ettei opettaja huuda (ilman syytä) ja että opettaja on rauhallinen. Tytöille selvästi tärkeämpää oli, että opettaja kuuntelee, hänelle voi kertoa huolia, hän kyselee kuulumisia ja on luotettava.
Tutkimuksen mukaan turvallisuuden kokeminen nähdään ilon ja hyvän olon tunteena ja sen lähtökohta on opettajan ja oppilaan välinen positiivinen vuorovaikutus. Opettajan mukavuuden, ystävällisyyden ja rentouden ei tulisi kuitenkaan tapahtua oikeudenmukaisuuden, sopivan käytöksen tai asioihin puuttumisen kustannuksella.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Se ei ole aivan mikä tahansa ihmissuhde" : luokanopettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä
Liukko, Sanni (2013)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä. Tutkimuskysymysten mukaisesti tutkimuksessa selvitettiin opettaja-oppilassuhteessa ... -
Millainen on hyvä opettaja? : 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajuudesta
Laukkanen, Annamari (2019)Tutkielman tavoitteena oli selvittää 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajasta, koska ilmiötä on tutkittu lasten näkökulmasta vasta vähän. Lasten käsityksiä tarkasteltiin suhteessa asiantuntijoiden käsityksiin, mikä ... -
Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta
Rauhala , Veera; Uusitalo, Annika (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien ja 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta koulussa. Tutkimuksen ensimmäinen tehtävä oli selvittää sitä, miten luokanopettajat ... -
TCM-ryhmänhallintamenetelmän käyttöönotto : laadullinen monitieteinen pilottitutkimus opettajien kokemuksista
Maunula, Minna; Granlund, Kati; Harju-Luukkainen, Heidi; Palosaari, Oona (Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö, 2022)• Kun ryhmässä on esimerkiksi käyttäytymisellään reagoivia oppilaita, tarvitaan nopeaa puuttumista sekä moniammatillisen ja monitieteisen näkökulman hyödyntämistä. • TCM-ryhmänhallintamenetelmän tavoitteena on tukea ... -
Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa
Marttinen, Merja (2018)Marttinen, Merja. 2018. Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen ja psykologian laitos. 46 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.