Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista
TIIVISTELMÄ
Ikonen, Tuomas & Kukila, Jarkko. 2015. Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa käsityön sukupuolittuneisuutta ja stereotypioita teknistä työtä opettavien naisopettajien kokemusten ja käsitysten kautta. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kohtaavatko naisopettajat sukupuolistereotypioita ja ennakkoluuloja työssään tai työtä hakiessaan, millaisia nämä stereotypiat ja ennakkoluulot ovat ja miten ne ilmenevät. Aiheen tutkiminen antaa tärkeää tietoa yhteiskunnan sukupuolittuneista rakenteista ja niitä ylläpitävistä tekijöistä.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkittaviksi valittiin kaksitoista teknistä työtä peruskoulussa opettavaa naisopettajaa. Tutkimuksen analyysimenetelmäksi valittiin teoriasidonnainen sisällönanalyysi. Aineiston analyysissä aineisto litteroitiin kirjalliseen muotoon, jonka jälkeen se teemoiteltiin ja näihin teemoihin muodostettiin teoriaan sopivia alakategorioita, joihin tutkittavien vastaukset jaoteltiin.
Teknisen työn naisopettajat kokivat omana peruskouluaikanaan käsityön valinnan tapahtuvan itsestään selvästi sukupuolen mukaan. He tunnistivat teknisen työn laajalti miehiseksi alaksi. Käsityötä pidettiin edelleen jokseenkin sukupuolittuneena oppiaineena ja käsityön valinnan pakollisuuden katsottiin pitävän yllä tätä sukupuolittuneisuutta. Tutkittavat tunnistivat vain vähän sukupuoleensa kohdistuneita sukupuolistereotypioita ja ennakkoluuloja. Kouluhenkilöstön taholta näitä negatiivisia asenteita ei ilmennyt, mutta oppilaiden ja koulun ulkopuolisten tahojen osalta hieman enemmän. Negatiiviset stereotypiat liittyivät naisten ammattitaidon kyseenalaistamiseen teknisessä työssä. Suurin osa tutkittavista tunnisti työnhaun tilanteista jonkinlaisia sukupuolistereotypioita, mutta vain pienellä osalla heistä ne miellettiin negatiivisiksi. Tutkittavat pitivät teknisen työn ja naiseuden yhdistelmää työnhaun kannalta positiivisena asiana ja kokivat sukupuolistereotyyppisten asenteiden kuuluvan menneisyyteen. Tutkimustulokset paljastavat, että sukupuolistereotypioita esiintyy käsityössä vielä jonkin verran, mutta vähemmän kuin tutkittavien omina peruskouluaikoina.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Increasing girls' interest in technology education as a way to advance women in technology
Niiranen, Sonja (University of Jyväskylä, 2016)Technology-oriented fields are still largely male-dominated, and an effective approach for increasing the number of women in natural science and technology careers has not yet been achieved in EU countries. A related ... -
Naisten hakeutuminen IT-alan koulutukseen
Mielty, Waltteri (2024)Tämä tutkielma käsittelee naisten hakeutumista IT-alan koulutukseen, tarkastelen sukupuolirooleja, stereotypioita, koulutusjärjestelmän vaikutusta, minäpystyvyyden ja teknologian käytön, sekä roolimallien merkitystä naisten ... -
Nörttikulttuurin identiteettikriisi : Gamergate, Comicsgate ja Star Wars poliittisten kiistojen näyttämöinä
Arjoranta, Jonne; Kontturi, Katja; Varis, Essi; Välisalo, Tanja (Lähikuva-yhdistys ry, 2020)Nörttikulttuuri on identiteettikriisissä. Perinteisesti nörttimäisinä pidetyt käytänteet ja kulttuurituotteet ovat siirtyneet lähemmäs valtavirtaa, mikä on häivyttänyt rajaa nörttien ja muiden median ja teknologian käyttäjien ... -
Veliveikkoset ja voimahenkilöt : opettajien käsityksiä sukupuolittavan oppituntipuheen merkityksistä opetuksessa
Marttila, Pauliina; Snicker, Lotta (2022)Opettajien oppituntipuhe ja sukupuolijäsennykset opetuksessa vaikuttavat tasa-arvon toteutumiseen koulussa sekä muokkaavat oppilaisiin kohdistuvia oletuksia ja mahdollisuuksia. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme luokanopettajien ...