Nörttikulttuurin identiteettikriisi : Gamergate, Comicsgate ja Star Wars poliittisten kiistojen näyttämöinä
Arjoranta, J., Kontturi, K., Varis, E., & Välisalo, T. (2020). Nörttikulttuurin identiteettikriisi : Gamergate, Comicsgate ja Star Wars poliittisten kiistojen näyttämöinä. Lähikuva, 33(3-4), 92-111. https://doi.org/10.23994/lk.100442
Published in
LähikuvaDate
2020Discipline
Nykykulttuurin tutkimusKirjallisuusHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöContemporary CultureLiteratureSchool of WellbeingCopyright
© 2020 Lähikuva-yhdistys ry
Nörttikulttuuri on identiteettikriisissä. Perinteisesti nörttimäisinä pidetyt käytänteet ja kulttuurituotteet ovat siirtyneet lähemmäs valtavirtaa, mikä on häivyttänyt rajaa nörttien ja muiden median ja teknologian käyttäjien välillä. Nörttikulttuurin sisälle tämä on heijastunut kiistaksi siitä, kuka saa osallistua nörttikulttuurin kuluttamiseen, tuottamiseen ja määrittelyyn, ja millä tavoin. Stereotypia nörttikulttuurista valkoisten heteromiesten maskuliinisena kenttänä ei koskaan ole pitänyt täysin paikkansa, mutta 2000-luvulla väitteen totuudellisuus on murentunut entisestään.
Tässä artikkelissa tarkastelemme nörttiyden kriisiä kolmen tapaustutkimuksen kautta ja analysoimme, mitä Gamergate-kampanja, Comicsgate-liikehdintä ja The Last Jedi -elokuvasta käyty keskustelu paljastavat nörttikulttuurin sisällä ja ympärillä mylläävistä kiistoista. Analysoimme tapauksia kontekstualisoivan lähiluvun keinoin ja keskitymme erityisesti siihen, mitä ne kertovat sukupuolen ja nörtti-identiteetin välisestä suhteesta. Osoitamme, että nörttikulttuurin valtavirtaistuminen on rikkonut illuusion sen yhtenäisyydestä.
...
Geek culture is having an identity crisis. Cultural objects that have traditionally been recognised as ‘geeky’ have shifted closer to the mainstream, which is dissolving the boundary between geeks and other users of contemporary media and technology. Inside geek culture, this is reflected in controversies over who gets to participate in consuming, creating, and defining the subculture, and how. The stereotype of geek culture as the domain of white heterosexual males has never been quite true, but in the 21st century, this false notion has become progressively harder to uphold.
In this article, we explore the crisis of geek culture through three case studies and analyse what Gamergate campaigns, Comicsgate controversy, and the discussion around The Last Jedi movie reveal about the conflicts in and around geek culture. We analyse the cases by the means of contextual close reading, focusing especially on what they reveal about the relationship between gender and geek identity. As a result, the article demonstrates how the mainstreaming of geek culture has broken the nostalgic illusion of its unity.
...




Publisher
Lähikuva-yhdistys ryISSN Search the Publication Forum
2343-399XKeywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/47467742
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Book Review : Fake Geek Girls: Fandom, Gender, and the Convergence Culture Industry
Koistinen, Aino-Kaisa (FINFAR Society, 2020) -
Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista
Ikonen, Tuomas; Kukila, Jarkko (2015)TIIVISTELMÄ Ikonen, Tuomas & Kukila, Jarkko. 2015. Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ... -
Sukupuoliroolit DC Vertigon sarjakuvissa 1984-1999
Wesslin, Erica (2023)Sarjakuvat ovat olleet kiinteä osa popkulttuuriamme vuosikymmenten ajan, peilaten yhteiskuntaa eri ajanjaksoina. Tässä tutkielmassa perehdyn sukupuolirooleihin DC Comicsin sekä Vertigon vuosina 1984-1999 julkaisemissa ... -
Discoursing Finnish rock : articulations of identities in the Saimaa-ilmiö rock documentary
Skaniakos, Terhi (University of Jyväskylä, 2010)