Suunnitelmasta käytäntöön : miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?
Suomessa koulutusta ovat tukemassa opetussuunnitelmat, jotka ovat laillisia ja valtakunnallisia ohjenuoria
opettajalle. Lukiokoulutuksen opetussuunnitelmat ovat uusiutuneet 1900- luvulla vallitsevien
kasvatusideologioiden, opettajankoulutuksen kehityksen ja yhteiskunnallisten tilanteiden myötä. Lukiotasolla
vuoden 1977 tarkkasisältöinen opetussuunnitelma ohjasi opettajaa noudattamaan tarkasti opetussuunnitelmaa
ja jakamaan tietoa sen mukaisesti. Vuoden 1994 lukion opetussuunnitelma näytti sen sijaan uutta suuntaa;
konstruktivistisen suunnitelman taustalla nähtiin opettajan pedagoginen vapaus ja opiskelijan vahva
osallistuminen oman oppimisensa ohjaamisessa. Myös vuoden 2003 opetussuunnitelma jatkoi
konstruktivistisella otteella, määritellen kuitenkin hieman enemmän kurssisisältöjä.
Koska nykyinen lukion musiikin opetussuunnitelma antaa paljon pedagogisia vapauksia, opetusta on
mahdollista toteuttaa monella tavalla. Laadullinen tutkimukseni selvittääkin, kuinka kaikille lukiolaisille
pakollista musiikin 1. kurssia on mahdollista toteuttaa. Tutkimustani varten haastattelin neljää työssä olevaa
lukion musiikinopettajaa puolistrukturoidulla haastattelumuodolla. Haastattelun tuloksia analysoin
musiikkikasvatuksen pääfilosofioihin ja konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen peilaten. Tarkoituksenani oli
myös selvittää, mitä haastateltavat ajattelevat nykyisestä opetussuunnitelmasta, mahdollisesti aikaisemmista
opetussuunnitelmista ja millaisena he näkevät lukion musiikinopetuksen tulevaisuudessa.
Tutkimukseni osoitti, että haastateltavat pitävät nykyisen opetussuunnitelman suomista pedagogisista
vapauksista. Kokenein opettaja näki selkeän muutoksen omassa opettajan roolissaan aikaisemmasta
tiedonvälittäjästä nykyiseen ohjaajan rooliin. Haastattelujen pohjalta oli nähtävissä, että praksiaalinen,
toiminnallinen ajattelu on olennaisessa osassa ja esteettinen ajattelu opetuksessa on monin tavoin väistynyt.
Haastateltavien opetuksessa näkyi samoja asioita, mutta heidän opetuksensa myös poikkesi monin tavoin.
Opetussuunnitelman sisältöjä toteutettiin heidän opetuksessaan usein eri tavoin. Haastateltavat totesivatkin,
että omien vahvuuksien käyttäminen on oleellista. Eräs haastateltavista sanoi korvaavansa tulevaisuudessa
opetuskirjat kokonaan iPad-sovelluksilla. Myös muut opettajat olivat luopuneet kokonaan tai osin
opetuskirjan käytöstä. He totesivat, että opetus muuttuu koko ajan ja sitä on hyväkin päivittää tasaisin
väliajoin. Varsinkin kokeneimmat opettajat painottivat myös konstruktivistista, oppilaslähtöistä näkökulmaa
suunnittelussa ja opetuksessa.
1. kurssin päätehtävinä nähtiin haastateltavien mukaan positiivisten kokemuksien antaminen ja se, että
oppilaat innostuisivat musiikista ja musiikin harrastamisesta, sekä musiikillinen yleissivistäminen. Osittain
kurssi nähtiin myös johdantona muille musiikin kursseille. Haastateltavat painottivat käytännön tekemistä ja
varsinkin irrallisen teorian minimoimista.
...
Alternative title
Miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kronologisuudesta kohti temaattisuutta : vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta
Hiekkanen, Tomi (2014)Tutkielma käsittelee vuonna 1994 lukion historian opetussuunnitelmassa tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena historian opetuksessa siirryttiin kronologiaan perustuvasta opetuksen jäsen-tämistavasta teemapohjaiseen. ... -
Tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden tehtävissä
Kainulainen, Marleena (2018)Syksyllä 2016 voimaan astuneessa opetussuunnitelman perusteissa biologian opetukselta edellytetään tutkimuksellisten työtapojen käyttöä, sillä ne kehittävät oppilaan vuorovaikutus- ja ajatteluntaitoja opeteltavan asiasisällön ... -
Oppiennätyksistä opetussuunnitelman perusteisiin : lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman kehittyminen Suomessa vuosina 1918-2016
Vaskuri, Juhani (University of Jyväskylä, 2017)Kemiasta tuli itsenäinen oppiaine vuonna 1918. Lukion lukusuunnitelmaan kemia tuli vasta vuodesta 1941. Aina 1980-luvun puoleen väliin saakka opetussuunnitelmat olivat valtakunnanhallinnon antamia. Vuodesta 1985 lähtien ... -
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen
Meriranta, Kirsi (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ... -
Musiikkiteknologia osana musiikinopetusta
Salmela, Samuli (2020)Tutkimuksessa selvitettiin musiikkiteknologian käyttöastetta suomalaisessa musiikinopetuksessa. Samalla tutkittiin, miten erilaiset taustatekijät vaikuttivat opettajien suhtautumiseen musiikkiteknologian opetuskäyttöä ...