Musiikkiteknologia osana musiikinopetusta
Tutkimuksessa selvitettiin musiikkiteknologian käyttöastetta suomalaisessa musiikinopetuksessa. Samalla tutkittiin, miten erilaiset taustatekijät vaikuttivat opettajien suhtautumiseen musiikkiteknologian opetuskäyttöä kohtaan. Teoreettisen viitekehyksen tutkimukselle muodostaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, joka asettaa musiikkiteknologian opetuskäytölle selkeät tavoitteet.
Tutkimus toteutettiin verkossa julkaistun kyselytutkimuksen avulla, johon kerättiin vastauksia muodollisesti kelpoisilta aktiivisessa työsuhteessa olevilta musiikinopettajilta. Kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa musiikinopettajille suunnatussa ryhmässä, minkä myötä kysely keräsi 90 vastausta. Otos osoittautui heterogeeniseksi ja perusjoukkoa hyvin kuvaavaksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että musiikkiteknologia on otettu osaksi opetusta kohtalaisesti. Musiikkiteknologiaa hyödynnetään käytännössä jo paljon joka puolella Suomea, mutta käyttöä rajoittavat erilaiset tutkimuksessa esille tulleet haasteet, kuten resurssien riittämättömyys ja opettajien puutteellinen tietotaito.
Opettajista ylivoimainen enemmistä oli kiinnostunut musiikkiteknologian opetuskäytössä hyödyntämisestä, joten tässä tutkimuksessa esitettyjen tilastojen voidaan olettaa kehittyvän positiivisesti tulevina vuosina. Tutkimuksen avulla löydettiin myös kohtia ja puutteita, jotka tulisi huomioida opettajankoulutuksessa ja mahdollisissa lisäkoulutuksissa opetussuunnitelman asettamien tavoitteiden täyttymisen kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suunnitelmasta käytäntöön : miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?
Toivonen, Jutta (2015)Suomessa koulutusta ovat tukemassa opetussuunnitelmat, jotka ovat laillisia ja valtakunnallisia ohjenuoria opettajalle. Lukiokoulutuksen opetussuunnitelmat ovat uusiutuneet 1900- luvulla vallitsevien kasvatusideologioiden, ... -
Musiikkikasvatusteknologian käyttö, merkitys ja käyttöön tarvittavat valmiudet peruskoulun musiikinopetuksessa
Broman, Helene; Veijonen, Sonja (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää musiikkia opettavien opettajien ja teknologiapainotteisen ryhmän luokanopettajaopiskelijoiden musiikkikasvatusteknologisia valmiuksia ja miten musiikkikasvatusteknologiaa on käytetty ... -
Understanding Human-Technology Relations Within Technologization and Appification of Musicality
Tuuri, Kai; Koskela, Oskari (Frontiers Research Foundation, 2020)In this paper, we outline a theoretical account of the relationship between technology and human musicality. An enactive and biocultural position is adopted that assumes a close coevolutionary relationship between the two. ... -
Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa
Voutilainen, Anna (2021)Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sekä opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisissä tavoitteissa mainittua myötätunnon ja empatian käsitettä. Tutkimukseni avulla ... -
Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
Lightfoot, Henry (2020)Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.