Mikä motivoi? : oppilaiden ajatuksia oppivälineiden käytöstä koulussa
Päivämäärä
2015Teknologian kehittyminen ulottuu jo koulujen oppimisympäristöihin ja se on
tuonut paljon erilaisia mahdollisuuksia opetukseen, mutta samalla myös haasteita.
Tutkimuksessa tuomme ilmi oppilaiden mielipiteet sekä uusista että perinteisistä
oppivälineistä. Tutkimuksen teoriatausta rakentui neljästä käsitteestä:
didaktiikka, oppimisympäristö, opetusteknologia ja motivaatio. Tutkimuksen
tarkoituksena oli selvittää, mitä välineitä oppilaat haluaisivat käyttää oppitunneilla
ja minkälaiset oppitunnit motivoivat heitä.
Tutkimme Normaalikoulun 5. luokan oppilaiden ajatuksia ja kokemuksia
oppivälineiden käytöstä oppitunneilla. Jaoimme oppilaat kahteen ryhmään sen
mukaan, motivoituivatko he enemmän perinteisistä oppivälineistä vai uusista
tieto- ja viestintäteknisistä laitteista. Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen, ja se
sisälsi oppilaiden täyttämän ennakkokyselylomakkeen, puolistrukturoidun
teemahaastattelun, joka toteutettiin kahdeksalla oppilaalla sekä opettajan kyselylomakkeen
luokassa käytettävistä tietoteknisistä laitteista.
Tulokset jaoimme neljään pääteemaan: Oppilaiden profilointi, listaus tietoteknisistä
laitteista, joita oppilaat käyttävät kotona, oppilaiden mielipiteet
mieluisista oppivälineistä koulussa sekä oppivälineiden tuomat hyödyt ja haasteet.
Oppilasprofiloinnit yksilöi jokaisen haastateltavan henkilön, jossa tulee
esille, että jokainen on erilainen oppija. Tietoteknisillä laitteilla, joita oppilaat
käyttivät kotona, ei ollut merkittävää vaikutusta mieltymyksiin koulussa. Opettajan
käyttämät opetusvälineet vaikuttivat merkittävästi oppilaiden vastauksiin.
Mieluisat oppivälineet olivat riippuvaisia siitä, mistä oppiaineesta oli kyse. Oppilaiden
toiveena oli, että oppivälineitä käytettäisiin monipuolisesti tunneilla.
Perinteisemmät opetusmenetelmät eivät ole jäämässä pois, vaan tietotekniikka
on yksi opetusväline muiden rinnalla. Tietotekniikka tuo mukanaan uusia
tapoja tukea erilaisia oppilaita ja keinon lisätä motivaatiota. Opettajan tulisi
ottaa huomioon oppilaslähtöisyys opetusmenetelmien ja -tapojen suunnittelussa
ja toteutuksessa.
...
Muu nimeke
Oppilaiden ajatuksia oppivälineiden käytöstä koulussaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Harmittaa, kun jälkeenpäin on ymmärtänyt, että itsessä olisi silloin(kin) ollut paljon enemmän potentiaalia." : lahjakkaiden oppilaiden ajatuksia alisuoriutumisesta koulussa.
Tynkkynen, Veera (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lahjakkaiden oppilaiden omia näkemyksiä heidän alisuoriutumisestaan koulussa. Tutkielmassa selvitettiin, mitkä tekijät aiheuttavat heidän mukaansa alisuoriutumista, mitä vaikutuksia ... -
”Mut ois se ihan kivaa sillein, et jos niitä ei ois ihan koko aikaa.” : normaalikoulun oppilaiden ajatuksia opetusharjoittelijoista sekä näiden vaihtuvuuden merkityksestä koulussa koettuun turvallisuuteen
Jaatinen, Sannukka (2020)Suurin osa opettajankoulutukseen sisältyvistä ohjatuista opetusharjoitteluista toteutetaan yliopistojen alaisuudessa toimivissa harjoittelukouluissa, Normaalikouluissa. Jatkuvasti vaihtuvat opetusharjoittelijat kuuluvat ... -
Oppilaiden tavoitteet ja koulumotivaatio : 6 -luokkalaisten tavoitteiden yhteys koulumotivaatioon
Savolainen, Liisi (2014)Savolainen, L. OPPILAIDEN TAVOITTEET JA KOULUMOTIVAATIO. 6 -luokkalaisten tavoitteiden yhteys koulumotivaatioon. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 63 sivua Tutkimuksen ... -
Alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä
Ahonen, Netta; Hämäläinen, Anni (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia emotionaaliseen turvallisuuteen ... -
"Minun koulussani on turvallista olla" : oppilaiden ja opettajien kokemuksia sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä
Saari, Salla (2015)Pro gradu -tutkielma käsittelee oppilaiden ja opettajien kokemuksia sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat tekevät oppimisympäristöstä turvallisen sekä mihin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.