Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRatinen, Ilkka.
dc.contributor.authorHannola, Ida
dc.contributor.authorPeltokangas, Helena
dc.date.accessioned2015-05-27T12:30:52Z
dc.date.available2015-05-27T12:30:52Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1474849
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46088
dc.description.abstractTeknologian kehittyminen ulottuu jo koulujen oppimisympäristöihin ja se on tuonut paljon erilaisia mahdollisuuksia opetukseen, mutta samalla myös haasteita. Tutkimuksessa tuomme ilmi oppilaiden mielipiteet sekä uusista että perinteisistä oppivälineistä. Tutkimuksen teoriatausta rakentui neljästä käsitteestä: didaktiikka, oppimisympäristö, opetusteknologia ja motivaatio. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä välineitä oppilaat haluaisivat käyttää oppitunneilla ja minkälaiset oppitunnit motivoivat heitä. Tutkimme Normaalikoulun 5. luokan oppilaiden ajatuksia ja kokemuksia oppivälineiden käytöstä oppitunneilla. Jaoimme oppilaat kahteen ryhmään sen mukaan, motivoituivatko he enemmän perinteisistä oppivälineistä vai uusista tieto- ja viestintäteknisistä laitteista. Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen, ja se sisälsi oppilaiden täyttämän ennakkokyselylomakkeen, puolistrukturoidun teemahaastattelun, joka toteutettiin kahdeksalla oppilaalla sekä opettajan kyselylomakkeen luokassa käytettävistä tietoteknisistä laitteista. Tulokset jaoimme neljään pääteemaan: Oppilaiden profilointi, listaus tietoteknisistä laitteista, joita oppilaat käyttävät kotona, oppilaiden mielipiteet mieluisista oppivälineistä koulussa sekä oppivälineiden tuomat hyödyt ja haasteet. Oppilasprofiloinnit yksilöi jokaisen haastateltavan henkilön, jossa tulee esille, että jokainen on erilainen oppija. Tietoteknisillä laitteilla, joita oppilaat käyttivät kotona, ei ollut merkittävää vaikutusta mieltymyksiin koulussa. Opettajan käyttämät opetusvälineet vaikuttivat merkittävästi oppilaiden vastauksiin. Mieluisat oppivälineet olivat riippuvaisia siitä, mistä oppiaineesta oli kyse. Oppilaiden toiveena oli, että oppivälineitä käytettäisiin monipuolisesti tunneilla. Perinteisemmät opetusmenetelmät eivät ole jäämässä pois, vaan tietotekniikka on yksi opetusväline muiden rinnalla. Tietotekniikka tuo mukanaan uusia tapoja tukea erilaisia oppilaita ja keinon lisätä motivaatiota. Opettajan tulisi ottaa huomioon oppilaslähtöisyys opetusmenetelmien ja -tapojen suunnittelussa ja toteutuksessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (78 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherdidaktiikka
dc.subject.otheroppimisympäristö
dc.subject.otheropetusteknologia
dc.subject.othermotivaatio
dc.subject.otheroppilas
dc.titleMikä motivoi? : oppilaiden ajatuksia oppivälineiden käytöstä koulussa
dc.title.alternativeOppilaiden ajatuksia oppivälineiden käytöstä koulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505272065
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-05-27T12:30:52Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysodidaktiikka
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysoopetusteknologia
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysooppilaat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot