dc.contributor.advisor | Ratinen, Ilkka. | |
dc.contributor.author | Hannola, Ida | |
dc.contributor.author | Peltokangas, Helena | |
dc.date.accessioned | 2015-05-27T12:30:52Z | |
dc.date.available | 2015-05-27T12:30:52Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1474849 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46088 | |
dc.description.abstract | Teknologian kehittyminen ulottuu jo koulujen oppimisympäristöihin ja se on
tuonut paljon erilaisia mahdollisuuksia opetukseen, mutta samalla myös haasteita.
Tutkimuksessa tuomme ilmi oppilaiden mielipiteet sekä uusista että perinteisistä
oppivälineistä. Tutkimuksen teoriatausta rakentui neljästä käsitteestä:
didaktiikka, oppimisympäristö, opetusteknologia ja motivaatio. Tutkimuksen
tarkoituksena oli selvittää, mitä välineitä oppilaat haluaisivat käyttää oppitunneilla
ja minkälaiset oppitunnit motivoivat heitä.
Tutkimme Normaalikoulun 5. luokan oppilaiden ajatuksia ja kokemuksia
oppivälineiden käytöstä oppitunneilla. Jaoimme oppilaat kahteen ryhmään sen
mukaan, motivoituivatko he enemmän perinteisistä oppivälineistä vai uusista
tieto- ja viestintäteknisistä laitteista. Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen, ja se
sisälsi oppilaiden täyttämän ennakkokyselylomakkeen, puolistrukturoidun
teemahaastattelun, joka toteutettiin kahdeksalla oppilaalla sekä opettajan kyselylomakkeen
luokassa käytettävistä tietoteknisistä laitteista.
Tulokset jaoimme neljään pääteemaan: Oppilaiden profilointi, listaus tietoteknisistä
laitteista, joita oppilaat käyttävät kotona, oppilaiden mielipiteet
mieluisista oppivälineistä koulussa sekä oppivälineiden tuomat hyödyt ja haasteet.
Oppilasprofiloinnit yksilöi jokaisen haastateltavan henkilön, jossa tulee
esille, että jokainen on erilainen oppija. Tietoteknisillä laitteilla, joita oppilaat
käyttivät kotona, ei ollut merkittävää vaikutusta mieltymyksiin koulussa. Opettajan
käyttämät opetusvälineet vaikuttivat merkittävästi oppilaiden vastauksiin.
Mieluisat oppivälineet olivat riippuvaisia siitä, mistä oppiaineesta oli kyse. Oppilaiden
toiveena oli, että oppivälineitä käytettäisiin monipuolisesti tunneilla.
Perinteisemmät opetusmenetelmät eivät ole jäämässä pois, vaan tietotekniikka
on yksi opetusväline muiden rinnalla. Tietotekniikka tuo mukanaan uusia
tapoja tukea erilaisia oppilaita ja keinon lisätä motivaatiota. Opettajan tulisi
ottaa huomioon oppilaslähtöisyys opetusmenetelmien ja -tapojen suunnittelussa
ja toteutuksessa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (78 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | didaktiikka | |
dc.subject.other | oppimisympäristö | |
dc.subject.other | opetusteknologia | |
dc.subject.other | motivaatio | |
dc.subject.other | oppilas | |
dc.title | Mikä motivoi? : oppilaiden ajatuksia oppivälineiden käytöstä koulussa | |
dc.title.alternative | Oppilaiden ajatuksia oppivälineiden käytöstä koulussa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505272065 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-05-27T12:30:52Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | didaktiikka | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | opetusteknologia | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |