Kilpailija vai kirittäjä? : case-tutkimus sosiaalisen median mahdollisuuksista osallistuvaan journalismiin alueellisissa sanomalehdissä
Tämän pro gradu -työn tarkoituksena oli tarkastella miten alueelliset sanomalehdet hyödyntävät sosiaalista mediaa ja sen kautta lukijoitaan uutistyönsä tukena. Näkökulma oli koko toimitusorganisaatiossa, ei yksittäisissä toimittajissa. Tarkoitus oli löytää merkkejä strategisesta suhtautumisesta sosiaaliseen mediaan: mitä sosiaalisesta mediasta tavoitellaan ja miten.
Samalla oli tarkoitus vertailla eroja suomalaisten ja yhdysvaltalaisten alueellisten sanomalehtien välillä. Tutkittaviksi sanomalehdiksi valitsin Etelä-Suomen Sanomat ja Keskisuomalaisen sekä Yhdysvaltain länsi-rannikon lehdistä San Francisco Chroniclen ja The Sacramento Been. Lähtöoletuksena oli, että Yhdysvalloissa ollaan pidemmällä ja suunnitelmallisempia sosiaalisen median käytössä.
Työ toteutettiin case-tutkimuksena, joka hyödyntää tutkimusmetodina teemahaastatteluja. Haastateltaviksi valikoitui yhteensä seitsemän henkilöä neljästä lehdestä. Kaikki haastateltavat olivat päävastuussa lehtensä käyttämistä sosiaalisen median kanavista.
Haastattelujen teemat rakentuivat osallistuvan journalismin viisivaiheisen uutistuotannon ympärille. David Domingon ja Alfred Hermidan kehittämän mallin mukaan uutistuotanto koostuu viidestä osasta: pääsystä, valinnasta, editoinnista, jakelusta ja tulkinnasta. Uutistuotantoon osallistuvalla yleisöllä on jokaisessa vaiheessa mahdollisuus osallistua uutistuotantoon, jos vain toimitus sallii sen. Sosiaalinen media mahdollistaa monia osallistumistapoja, mutta uutisorganisaatiot ovat perinteisesti suhtautuneet nihkeästi kolmannen osapuolen tarjoamiin alustoihin.
Tämän tutkimuksen tuloksista selviää, että uutistuotanto on edelleen varsin suljettu ainakin tarkastelluissa lehdissä. Yleisön osallistumista toivottiin lähinnä uutistuotannon alku- ja loppupäässä, toisin sanoen silminnäkijähavaintoina ja vinkkeinä sekä valmiiden uutisartikkeleiden jakelijoina sosiaalisen median kanavissa.
Samalla tutkimus loi katsauksen perinteisen median hyödyntämiin sosiaalisen median kanaviin keväällä 2015. Tutkitut lehdet olivat siirtymässä vahvasta Facebook-painotuksesta myös muihin kanaviin, mutta monen esimiehen murheena oli toimituksen vastahakoisuus hyödyntää sosiaalista mediaa. Vielä tutkimushetkellä sosiaalisen median käyttö oli etenkin suomalaisissa lehdissä vapaaehtoista, mutta haastatteluissa oli havaittavissa merkkejä tämän vapaaehtoisuuden päättymisestä.
...
Muu nimeke
Case-tutkimus sosiaalisen median mahdollisuuksista osallistuvaan journalismiin alueellisissa sanomalehdissäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29427]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Blogissa toimittajan tollot eivät vääristele sanoja : sosiaalisen median vaikutuksia politiikan journalismiin ja uutisointiin
Kivi, Jaana (2014)Pro gradu-tutkielmani käsittelee ajankohtaista sosiaalista mediaa politiikan toimittajien uutena työkaluna. Sähköisen median vaatiman nopeuden ja sosiaalisen median mukaan tulon myötä toimittajien työskentelytavat ovat ... -
”You use them, not let them use you” : pohjoismaisten iltapäivälehtien journalistiset sosiaalisen median strategiat
Santapakka, Sanna-Leena (2022)Sosiaalinen media on merkittävä osa nykyistä mediatyötä. Aihetta on kuitenkin tutkittu pääasiassa sen mukaan, kuinka mediat voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa parhaiten sisään tulevan liikenteen osalta. Tämän työn ... -
Somehuomion jäljillä : käyttäjien reagointi journalistisiin sisältöihin Ilta-Sanomien ja Helsingin Sanomien Facebook-sivuilla
Rauhala, Teemu (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhteisöpalvelu Facebookin käyttäjien reagointia suomenkielisiin journalistisiin sisältöihin. Toisaalta tarkoituksena oli löytää sisällöistä ominaisuuksia, jotka ovat yhteydessä ... -
Sosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksissä
Berg, Henri (2014)Työssä tutkittiin suomalaisen yksityisen sektorin suuryritysten suhtautumista sosiaaliseen mediaan ja sosiaalisen median hyödyntämistä. Suhtautumisesta tutkittiin, millaista se on ja miten se on muuttunut viime vuosina. ... -
Identiteetin varastaminen sosiaalisen median palveluissa
Huusko, Tuija (2015)Identiteettivarkaus ja tietojen kalastelu ovat tätä päivää ja ne kasvavat jatkuvasti. Kohteena voi olla yksilö tai yhteisö, tuttu tai tuntematon, mutta yhteistä tapauksissa on se, että rikoksella voi olla kauaskantoiset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.