Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUskali, Turo
dc.contributor.authorSalo, Aki
dc.date.accessioned2015-05-27T03:35:56Z
dc.date.available2015-05-27T03:35:56Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1474338
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46079
dc.description.abstractTämän pro gradu -työn tarkoituksena oli tarkastella miten alueelliset sanomalehdet hyödyntävät sosiaalista mediaa ja sen kautta lukijoitaan uutistyönsä tukena. Näkökulma oli koko toimitusorganisaatiossa, ei yksittäisissä toimittajissa. Tarkoitus oli löytää merkkejä strategisesta suhtautumisesta sosiaaliseen mediaan: mitä sosiaalisesta mediasta tavoitellaan ja miten. Samalla oli tarkoitus vertailla eroja suomalaisten ja yhdysvaltalaisten alueellisten sanomalehtien välillä. Tutkittaviksi sanomalehdiksi valitsin Etelä-Suomen Sanomat ja Keskisuomalaisen sekä Yhdysvaltain länsi-rannikon lehdistä San Francisco Chroniclen ja The Sacramento Been. Lähtöoletuksena oli, että Yhdysvalloissa ollaan pidemmällä ja suunnitelmallisempia sosiaalisen median käytössä. Työ toteutettiin case-tutkimuksena, joka hyödyntää tutkimusmetodina teemahaastatteluja. Haastateltaviksi valikoitui yhteensä seitsemän henkilöä neljästä lehdestä. Kaikki haastateltavat olivat päävastuussa lehtensä käyttämistä sosiaalisen median kanavista. Haastattelujen teemat rakentuivat osallistuvan journalismin viisivaiheisen uutistuotannon ympärille. David Domingon ja Alfred Hermidan kehittämän mallin mukaan uutistuotanto koostuu viidestä osasta: pääsystä, valinnasta, editoinnista, jakelusta ja tulkinnasta. Uutistuotantoon osallistuvalla yleisöllä on jokaisessa vaiheessa mahdollisuus osallistua uutistuotantoon, jos vain toimitus sallii sen. Sosiaalinen media mahdollistaa monia osallistumistapoja, mutta uutisorganisaatiot ovat perinteisesti suhtautuneet nihkeästi kolmannen osapuolen tarjoamiin alustoihin. Tämän tutkimuksen tuloksista selviää, että uutistuotanto on edelleen varsin suljettu ainakin tarkastelluissa lehdissä. Yleisön osallistumista toivottiin lähinnä uutistuotannon alku- ja loppupäässä, toisin sanoen silminnäkijähavaintoina ja vinkkeinä sekä valmiiden uutisartikkeleiden jakelijoina sosiaalisen median kanavissa. Samalla tutkimus loi katsauksen perinteisen median hyödyntämiin sosiaalisen median kanaviin keväällä 2015. Tutkitut lehdet olivat siirtymässä vahvasta Facebook-painotuksesta myös muihin kanaviin, mutta monen esimiehen murheena oli toimituksen vastahakoisuus hyödyntää sosiaalista mediaa. Vielä tutkimushetkellä sosiaalisen median käyttö oli etenkin suomalaisissa lehdissä vapaaehtoista, mutta haastatteluissa oli havaittavissa merkkejä tämän vapaaehtoisuuden päättymisestä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (83 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othersosiaalinen media
dc.subject.othersanomalehti
dc.subject.otheronline-uutisointi
dc.subject.otherFacebook
dc.subject.otherTwitter
dc.subject.otherteemahaastattelu
dc.subject.otherhaastattelututkimus
dc.titleKilpailija vai kirittäjä? : case-tutkimus sosiaalisen median mahdollisuuksista osallistuvaan journalismiin alueellisissa sanomalehdissä
dc.title.alternativeCase-tutkimus sosiaalisen median mahdollisuuksista osallistuvaan journalismiin alueellisissa sanomalehdissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505272052
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.subject.methodHaastattelututkimus
dc.date.updated2015-05-27T03:35:56Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysosanomalehdet
dc.subject.ysoverkkojournalismi
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysouutisointi
dc.subject.ysoFacebook
dc.subject.ysoTwitter
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot