dc.contributor.author | Mäkelä, Maiju | |
dc.date.accessioned | 2015-05-26T17:22:11Z | |
dc.date.available | 2015-05-26T17:22:11Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1474334 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46075 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa tarkastellaan 20:n S2-oppijan kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta ja WordDive-kielenoppimisohjelmiston käyttämisestä. WordDive on samannimisen yrityksen julkaisema multimodaalinen oppimateriaali. Tutkielman tarkoituksena on etsiä WordDiven suomen kielen harjoitusten kehittämiskohteita ja pohtia, miten niitä voisi kehittää.
Tutkimuskysymykset ovat, millaisia käsityksiä ja kokemuksia WordDivea käyttävillä S2-oppijoilla on suomen kielen oppimistarpeista, mitä oppijoiden käsitysten ja kokemusten mukaan WordDivella voi ja ei voi oppia, miten oppijat kokevat WordDiven ominaisuuksien vaikuttavan oppimiseen ja opiskeluun ja miten kielitietoisuus, motivaatio, äidinkieli ja kielenkäyttöympäristöt näkyvät oppijoiden käsityksissä ja kokemuksissa. Käsitykset ja kokemukset määritellään fenomenologisen tutkimusperinteen mukaan. Teoreettisena viitekehyksenä on sosiokulttuurinen kielenoppimisteoria, jonka mukaan erilaiset sosiaaliset, kulttuuriset, vuorovaikutukselliset ja psykologiset tekijät vaikuttavat kielikompetenssiin ja siten siihen liittyviin käsityksiin ja kokemuksiin (Lantholf & Appel 1994: 4–6; Kohonen, Lehtovaara & Jaatinen 2005: 340–344).
Tutkimuksen osallistujat asuvat Suomessa, ja he puhuvat äidinkielinään eri kieliä. Osa heistä on käyttänyt WordDivea useita vuosia, kun taas osa kokeili WordDivea ensimmäistä kertaa osallistuessaan tutkimukseen. Aineistoa keräsin puolistrukturoidun haastattelun ja oppimispäiväkirjojen avulla, ja sen analyysissä hyödynsin teemoittelua ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkielma osoittaa, että oppijoiden kokemukset kielitaitotarpeista ovat yksilöllisiä, ja ne perustuvat kielenkäyttöympäristöihin ja kielitaidon tasoon. WordDiven koettiin tukevan enemmän produktiivisten kuin reseptiivisten taitojen oppimista. Lisäksi sen nähtiin tukevan sanastonoppimista, mutta sen sisältämä sanavarasto koettiin suppeaksi ja morfologisten seikkojen oppimismahdollisuudet heikoiksi. Sosiokulttuurisista tekijöistä kielitietoisuus vaikutti käsityksiin ja kokemuksiin kokonaisvaltaisesti. Motivaatio ja kieliympäristö vaikuttivat erityisesti kokemuksiin kielenkäyttötarpeista, ja äidinkieli vaikutti kielenoppimiskokemuksiin niin fonologian, morfologian kuin semantiikan kohdalla. WordDivea tulisi tutkielman perusteella kehittää laajemmaksi ja eri taitotasot huomioivaksi erityisesti teksti- ja äänimateriaaleja muokkaamalla. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (76 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.title | Suomen kieltä oppimassa WordDiven avulla : kielenoppimisohjelmiston käyttäjien käsityksiä ja kokemuksia opiskelustaan | |
dc.title.alternative | Kielenoppimisohjelmiston käyttäjien käsityksiä ja kokemuksia opiskelustaan | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505262046 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.date.updated | 2015-05-26T17:22:11Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | suomi toisena kielenä | |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | verkko-oppimateriaali | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |