Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHahn, Judit
dc.contributor.authorMustonen, Katri
dc.date.accessioned2015-05-26T08:31:52Z
dc.date.available2015-05-26T08:31:52Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46061
dc.description.abstractYouTube on tärkeä uusi ilmiö ja suosittu viihdekanava etenkin nuorten keskuudessa. YouTube-yhteisöjen suosiosta huolimatta ei niistä ole vielä tehty juurikaan tutkimusta, ja nettiyhteisöjen tutkimus onkin kohdistunut lähinnä tekstipohjaisiin yhteisöihin, kuten foorumeihin. Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, kuinka YouTuben videobloggaajat rakentavat yhteisöllisyyden tunnetta faniensa keskuudessa. Tutkimuskohteenani on YouTube-kanava Vlogbrothers, jolla on yli kaksi miljoonaa vakituista katsojaa ja jonka ympärille on rakentunut poikkeuksellisen tiivis kansainvälinen katsojayhteisö. Videodataa analysoimalla pyrin erottamaan erilaisia keinoja, joilla vloggaajat vahvistavat yhteisöllisyyden kokemusta omalla kanavallaan. Tarkastelussani selvisi, että Vlogbrothers-kanavan pitäjät rakentavat yhteisöllisyyttä muun muassa pyrkimällä luomaan yhteyden katsojiin, vahvistamalla jatkuvasti katsojien kuulumisen yhteisöön, viljelemällä sisäpiiritermistöä, ylläpitämällä yhteisön perinteitä, sekä kannustamalla katsojia osallistumaan yhteisön projekteihin. Visuaalisista keinoista yhteisöllisyyttä rakensi yhteyden luominen katsekontaktilla, innostuksen ilmaiseminen kasvonilmeillä ja eleillä, sekä katsojien pääsy kameran kautta vloggaajien henkilökohtaisille elämänalueille. Tutkielma osoittaa vlog-formaatin tehokkuuden nettiyhteisöjen rakentajana. Lisätutkimusta kaivattaisiin kuitenkin erityisesti fanien omista kokemuksista YouTube-yhteisöistä.fi
dc.format.extent26
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherdiscourse analysis
dc.subject.othermultimodality
dc.subject.othersense of community
dc.subject.otherYouTube
dc.title"Nerdfighters, we did it" : means of building a sense of community on the YouTube channel Vlogbrothers
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505262030
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2015-05-26T08:31:53Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot