"Nerdfighters, we did it" : means of building a sense of community on the YouTube channel Vlogbrothers
YouTube on tärkeä uusi ilmiö ja suosittu viihdekanava etenkin nuorten keskuudessa. YouTube-yhteisöjen suosiosta huolimatta ei niistä ole vielä tehty juurikaan tutkimusta, ja nettiyhteisöjen tutkimus onkin kohdistunut lähinnä tekstipohjaisiin yhteisöihin, kuten foorumeihin. Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, kuinka YouTuben videobloggaajat rakentavat yhteisöllisyyden tunnetta faniensa keskuudessa. Tutkimuskohteenani on YouTube-kanava Vlogbrothers, jolla on yli kaksi miljoonaa vakituista katsojaa ja jonka ympärille on rakentunut poikkeuksellisen tiivis kansainvälinen katsojayhteisö. Videodataa analysoimalla pyrin erottamaan erilaisia keinoja, joilla vloggaajat vahvistavat yhteisöllisyyden kokemusta omalla kanavallaan. Tarkastelussani selvisi, että Vlogbrothers-kanavan pitäjät rakentavat yhteisöllisyyttä muun muassa pyrkimällä luomaan yhteyden katsojiin, vahvistamalla jatkuvasti katsojien kuulumisen yhteisöön, viljelemällä sisäpiiritermistöä, ylläpitämällä yhteisön perinteitä, sekä kannustamalla katsojia osallistumaan yhteisön projekteihin. Visuaalisista keinoista yhteisöllisyyttä rakensi yhteyden luominen katsekontaktilla, innostuksen ilmaiseminen kasvonilmeillä ja eleillä, sekä katsojien pääsy kameran kautta vloggaajien henkilökohtaisille elämänalueille. Tutkielma osoittaa vlog-formaatin tehokkuuden nettiyhteisöjen rakentajana. Lisätutkimusta kaivattaisiin kuitenkin erityisesti fanien omista kokemuksista YouTube-yhteisöistä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5316]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Managing the self : a critical analysis of bullet journaling content on YouTube
Nieto, Julia Martinez (2021)This study analysed the practice of bullet journaling through its portrayal in instructional YouTube videos. Applying a multimodal critical discourse analysis methodology, the study examined the main characteristics of ... -
Keeping it real : authenticity and relatability in the videos of two YouTube animators
Partanen, Liisa (2020)Mahdollisimman autenttisen ja samaistuttavan kuvan luominen itsestä on yksi keinoista, joilla sosiaalisen median sisällöntuottajat voivat lisätä houkuttelevuuttaan kuluttajien silmissä. Sisällöntuottaja saa positiivisemman ... -
The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates
Kemppainen, Kaisli (2018)YouTube on suosituin videotoistopalvelu Internetissä. Sivustolle voi ladata omia videoita, katsoa, tilata sekä kommentoida muiden videoita. Osa sivuston käyttäjistä on erittäin suosittuja ja heillä voi olla miljoonia ... -
The semiotic resources of the interaction order in online chat rooms : a case study of a World of Warcraft community
Luukkonen, Jenni (2020)Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten vuorovaikutusjärjestyksen (eng. interaction order) semioottiset keinot ilmenevät multimodaalisessa chat-viestinnässä. Työ pyrkii laajentamaan vuorovaikutusjärjestyksen käsitettä ... -
Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation
Hyppölä, Jenni (2023)Veganismi on yleistynyt hurjasti viimeisten vuosien aikana, ja sen myötä myös vegaanisien tuotteiden mainonta. Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään, että kuinka vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainonnassa rakennetaan ...