Show simple item record

dc.contributor.authorHuttunen, Niina
dc.contributor.authorJuvonen, Sanna
dc.date.accessioned2015-05-25T18:03:01Z
dc.date.available2015-05-25T18:03:01Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1476843
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46048
dc.description.abstractTämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko sujuvalla lukutaidolla ja lukemismotivaatiolla yhteyttä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, onko luokka-asteella tai sukupuolella vaikutusta lukemismotivaatioon sekä sitä, onko oppilaiden lukutaidossa tai lukemismotivaatiossa eroja sukupuolten välillä luokka-asteilla 2-6. Tutkittavina oli 776 oppilasta 2.-6.-luokilta KeskiSuomen seudulta. Tutkittavat olivat osallistuneet Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä- hankkeeseen. Tuloksista ilmeni, että sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation välillä on korrelaatiota. Sukupuolen havaittiin selittävän 10 % lukemismotivaatiosta ja luokka-asteen 2 %. Yhteistä selittävää vaikutusta sukupuolella ja luokkaasteella ei havaittu. Oppilaiden lukutaito kasvoi luokka-asteiden kasvaessa. Lukutaidossa sukupuolten välillä oli merkittäviä tilastollisia eroja kaikilla muilla, paitsi 4. luokalla. Lukemismotivaatiossa 2., 3. ja 4.luokat erosivat tilastollisesti merkitsevästi 6. luokasta. Muiden luokka-asteiden väliset erot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Lukemismotivaatiossa havaittiin eroja myös sukupuolten välillä. Tyttöjen motivaatio oli kaikilla luokka-asteilla poikia parempi. 3. luokalla sukupuolten välinen motivaatiokeskiarvo oli suurin, 4. luokalla puolestaan ero oli pienin. Tutkimuksemme mukaan korkeampi motivaatio oli yhteydessä lukutaitoon. Voidaankin todeta, että hyvä lukutaito innostaa lukemaan, jolloin lukutaito kehittyy entisestään. Tulosten mukaan oppilaiden lukemismotivaatio laski luokka-asteiden kasvaessa, mikä voi selittyä liian helpoilla tai vaikeilla teksteillä, tietotekstien lisääntymisellä tai sillä, etteivät oppilaat saa valita luettavia tekstejä itse. Tyttöjen ja poikien lukemismotivaatioiden erot taas voivat selittyä esimerkiksi oletuksilla tyttöjen ja poikien vahvuuksista ja heikkouksista sekä sillä, että pojat eivät kiinnostu tarpeeksi koulussa luettavista teksteistä. Tyttöjen ja poikien lukemismotivaation erojen syitä sekä lukemismotivaation ja lukemisujuvuuden yhteyttä olisikin tärkeä tutkia jatkossa vielä tarkemmin.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (48 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleSujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation yhteys luokka-asteilla 2.-6.
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505252020
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2015-05-25T18:03:02Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoalakoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record