University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation yhteys luokka-asteilla 2.-6.

Thumbnail
View/Open
484.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Huttunen, Niina |
Juvonen, Sanna
Date
2015
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko sujuvalla lukutaidolla ja lukemismotivaatiolla yhteyttä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, onko luokka-asteella tai sukupuolella vaikutusta lukemismotivaatioon sekä sitä, onko oppilaiden lukutaidossa tai lukemismotivaatiossa eroja sukupuolten välillä luokka-asteilla 2-6. Tutkittavina oli 776 oppilasta 2.-6.-luokilta KeskiSuomen seudulta. Tutkittavat olivat osallistuneet Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä- hankkeeseen. Tuloksista ilmeni, että sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation välillä on korrelaatiota. Sukupuolen havaittiin selittävän 10 % lukemismotivaatiosta ja luokka-asteen 2 %. Yhteistä selittävää vaikutusta sukupuolella ja luokkaasteella ei havaittu. Oppilaiden lukutaito kasvoi luokka-asteiden kasvaessa. Lukutaidossa sukupuolten välillä oli merkittäviä tilastollisia eroja kaikilla muilla, paitsi 4. luokalla. Lukemismotivaatiossa 2., 3. ja 4.luokat erosivat tilastollisesti merkitsevästi 6. luokasta. Muiden luokka-asteiden väliset erot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Lukemismotivaatiossa havaittiin eroja myös sukupuolten välillä. Tyttöjen motivaatio oli kaikilla luokka-asteilla poikia parempi. 3. luokalla sukupuolten välinen motivaatiokeskiarvo oli suurin, 4. luokalla puolestaan ero oli pienin. Tutkimuksemme mukaan korkeampi motivaatio oli yhteydessä lukutaitoon. Voidaankin todeta, että hyvä lukutaito innostaa lukemaan, jolloin lukutaito kehittyy entisestään. Tulosten mukaan oppilaiden lukemismotivaatio laski luokka-asteiden kasvaessa, mikä voi selittyä liian helpoilla tai vaikeilla teksteillä, tietotekstien lisääntymisellä tai sillä, etteivät oppilaat saa valita luettavia tekstejä itse. Tyttöjen ja poikien lukemismotivaatioiden erot taas voivat selittyä esimerkiksi oletuksilla tyttöjen ja poikien vahvuuksista ja heikkouksista sekä sillä, että pojat eivät kiinnostu tarpeeksi koulussa luettavista teksteistä. Tyttöjen ja poikien lukemismotivaation erojen syitä sekä lukemismotivaation ja lukemisujuvuuden yhteyttä olisikin tärkeä tutkia jatkossa vielä tarkemmin. ...
Keywords
lukutaito lukeminen motivaatio alakoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505252020

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21159]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre