Sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation yhteys luokka-asteilla 2.-6.
Päivämäärä
2015Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko sujuvalla
lukutaidolla ja lukemismotivaatiolla yhteyttä. Tutkimuksessa selvitettiin myös,
onko luokka-asteella tai sukupuolella vaikutusta lukemismotivaatioon sekä
sitä, onko oppilaiden lukutaidossa tai lukemismotivaatiossa eroja sukupuolten
välillä luokka-asteilla 2-6. Tutkittavina oli 776 oppilasta 2.-6.-luokilta KeskiSuomen
seudulta. Tutkittavat olivat osallistuneet Niilo Mäki Instituutin
Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä- hankkeeseen.
Tuloksista ilmeni, että sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation välillä
on korrelaatiota. Sukupuolen havaittiin selittävän 10 % lukemismotivaatiosta ja
luokka-asteen 2 %. Yhteistä selittävää vaikutusta sukupuolella ja luokkaasteella
ei havaittu. Oppilaiden lukutaito kasvoi luokka-asteiden kasvaessa.
Lukutaidossa sukupuolten välillä oli merkittäviä tilastollisia eroja kaikilla
muilla, paitsi 4. luokalla. Lukemismotivaatiossa 2., 3. ja 4.luokat erosivat
tilastollisesti merkitsevästi 6. luokasta. Muiden luokka-asteiden väliset erot
eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Lukemismotivaatiossa havaittiin eroja
myös sukupuolten välillä. Tyttöjen motivaatio oli kaikilla luokka-asteilla poikia
parempi. 3. luokalla sukupuolten välinen motivaatiokeskiarvo oli suurin, 4.
luokalla puolestaan ero oli pienin.
Tutkimuksemme mukaan korkeampi motivaatio oli yhteydessä
lukutaitoon. Voidaankin todeta, että hyvä lukutaito innostaa lukemaan, jolloin
lukutaito kehittyy entisestään. Tulosten mukaan oppilaiden lukemismotivaatio
laski luokka-asteiden kasvaessa, mikä voi selittyä liian helpoilla tai vaikeilla
teksteillä, tietotekstien lisääntymisellä tai sillä, etteivät oppilaat saa valita
luettavia tekstejä itse. Tyttöjen ja poikien lukemismotivaatioiden erot taas
voivat selittyä esimerkiksi oletuksilla tyttöjen ja poikien vahvuuksista ja
heikkouksista sekä sillä, että pojat eivät kiinnostu tarpeeksi koulussa luettavista
teksteistä. Tyttöjen ja poikien lukemismotivaation erojen syitä sekä
lukemismotivaation ja lukemisujuvuuden yhteyttä olisikin tärkeä tutkia
jatkossa vielä tarkemmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin
Junikka, Mirka (2021)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, kehittääkö kerran viikossa toteutettava lukuteatteri 3.–4.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoa, lukumotivaatiota ja lukemisen minäpystyvyyttä verrattuna kontrolliryhmään. ... -
2.-6. -luokkalaisten lasten lukuharrastuneisuus, lukijaminäkuva ja lukumotivaatio
Myllylä, Juliaana (2015)Myllylä, Juliaana. 2.–6. -luokkalaisten lasten vapaa-ajan lukuharrastuneisuus, lukumotivaatio ja lukijaminäkuva. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 72 sivua. Tämän ... -
Teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen alakoulun alussa
Hyväri, Heidi (2011)Tutkielmassa tarkasteltiin varhaiseen luetun ymmärtämiseen yhteydessä olevia tekijöitä pohjautuen lukemisen yksinkertaisen mallin (Tunmer & Hoover 1992) oletuksiin. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin 2. luokan teknisen ... -
Opetuskäytänteet ja niiden yhteys lukutaidon kehitykseen ensimmäisinä kouluvuosina
Tang, Xin (Niilo Mäki Instituutti, 2018)Xin Tangin psykologian väitöskirja ”Teaching Practices in Early Primary School: Dimensions, Patterns and Consequences” tarkastettiin Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa 13. joulukuuta 2017. ... -
Opettajan ohjaustyylin yhteys 1.-luokkalaisten lukemisen ja kirjoittamisen motivaatioon ja oppijaminäkuvaan
Pihlajamaa, Riikka (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajan käyttämä ohjaustyyli on yhteydessä 1.-luokkalaisten lukemisen ja kirjoittamisen motivaatioon ja oppijaminäkuvaan. Lisäksi selvitettiin, onko opettajan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.