University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen alakoulun alussa

Thumbnail
View/Open
422.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hyväri, Heidi
Date
2011
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tutkielmassa tarkasteltiin varhaiseen luetun ymmärtämiseen yhteydessä olevia tekijöitä pohjautuen lukemisen yksinkertaisen mallin (Tunmer & Hoover 1992) oletuksiin. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin 2. luokan teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen suhteen eroavilla alaryhmillä ilmeni eroja 2. ja 3. luokan luetun ymmärtämisen taidoissa sekä varhaisemmissa esiopetusiän lukemisvalmiuksissa. Opinnäyte on osa Alkuportaat -seurantatutkimusta (Lapset, vanhemmat ja opettajat koulutien alkupolulla), jossa lapsia seurattiin esiopetusvuoden alusta neljännen luokan loppuun. Osallistujina oli 502 yksilöseurantaan osallistunutta lasta. Aineisto kerättiin vuosina 2007, 2009 ja 2010 lasten ollessa esiopetuksessa, toisella ja kolmannella luokalla. Tutkimusmenetelminä käytettiin lasten yksilö- ja ryhmätestejä. Aineistosta tunnistettiin 2. luokan teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen tason mukaiset alaryhmät: 1) heikko kuullun ymmärtäminen ja tekninen lukutaito, 2) heikko kuullun ymmärtäminen, 3) heikko tekninen lukutaito, 4) hyvä kuullun ymmärtäminen ja tekninen lukutaito. Nämä neljä ryhmää erosivat toisistaan kriteerimuuttujien lisäksi myös muissa 2. ja 3. luokan teknisen lukutaidon ja kielellisten taitojen mitoissa. Luetun ymmärtämisessä 2. ja 3. luokalla menestyivät parhaiten ryhmään 4 kuuluvat lapset, joilla sekä tekninen lukutaito että kuullunymmärtämistaidot olivat hyvät. Esiopetusvaiheen lukemisvalmiuksissa alaryhmien välillä oli vain vähäisiä eroja. Ryhmä, jolla oli hyvä kuullun ymmärtäminen ja tekninen lukutaito, oli muita ryhmiä merkitsevästi parempi kaikissa esiopetusiän lukemisvalmiuksissa, kun taas muiden ryhmien välillä ei ilmennyt eroja. Tutkimus tuki aiempia tutkimustuloksia siinä, että kuullun ymmärtäminen ja tekninen lukutaito alkavat eriytyä lukutaidon kehittyessä. Lisäksi se vahvisti lukemisen yksinkertaisen mallin oletusta siitä, että hyvä luetun ymmärtäminen edellyttää sekä teknisen lukutaidon että kuullun ymmärtämisen riittävää hallintaa. ...
Keywords
tekninen lukutaito kuullun ymmärtäminen luetun ymmärtäminen lukutaito alakoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011102411587

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kuullun ymmärtämisen arviointi ja yhteydet ensimmäisen luokan oppilaiden kielellisiin taitoihin ja lukemiseen 

    Tiainen, Tanja (2006)
  • Tapaustutkimus luetun ymmärtämisen haasteista kolmannen luokan oppilaiden keskuudessa 

    Haiko, Riikka; Vainio, Anniina (2012)
    Tässä tapaustutkimuksessa kuvattiin heikon luetun ymmärtämisen taitojen perusteella tunnistettujen neljän kolmannen luokan oppilaan taitoprofiileja kuullun ymmärtämisessä, lukemissujuvuudessa ja sanavarastossa sekä ...
  • Cloze-testi luetun ymmärtämisen mittarina 3. ja 4.-luokkalaisilla 

    Mäenpää, Miki; Radwan, Rami (2019)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten kehittämämme cloze-testi mittaa luetun ymmärtämistä 3.- 4. -luokkalaisilla. Tutkimus on osa Niilo Mäki Instituutin ReadDrama-hanketta, jossa tutkitaan lukuteatterin vaikuttavuutta ...
  • Ystävyyssuhteiden ja lukutaidon väliset yhteydet kolmannella ja neljännellä luokalla 

    Pohjola, Tuija (2013)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin vastavuoroisten ystävyyssuhteiden olemassaolon yhteyttä lasten tekniseen lukutaitoon ja luetun ymmärtämiseen kolmannella ja neljännellä luokalla. Lisäksi tutkittiin, olivatko ystävykset keskenään ...
  • Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin 

    Junikka, Mirka (2021)
    Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, kehittääkö kerran viikossa toteutettava lukuteatteri 3.–4.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoa, lukumotivaatiota ja lukemisen minäpystyvyyttä verrattuna kontrolliryhmään. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre