dc.contributor.author | Huttunen, Niina | |
dc.contributor.author | Juvonen, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2015-05-25T18:03:01Z | |
dc.date.available | 2015-05-25T18:03:01Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1476843 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46048 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko sujuvalla
lukutaidolla ja lukemismotivaatiolla yhteyttä. Tutkimuksessa selvitettiin myös,
onko luokka-asteella tai sukupuolella vaikutusta lukemismotivaatioon sekä
sitä, onko oppilaiden lukutaidossa tai lukemismotivaatiossa eroja sukupuolten
välillä luokka-asteilla 2-6. Tutkittavina oli 776 oppilasta 2.-6.-luokilta KeskiSuomen
seudulta. Tutkittavat olivat osallistuneet Niilo Mäki Instituutin
Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä- hankkeeseen.
Tuloksista ilmeni, että sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation välillä
on korrelaatiota. Sukupuolen havaittiin selittävän 10 % lukemismotivaatiosta ja
luokka-asteen 2 %. Yhteistä selittävää vaikutusta sukupuolella ja luokkaasteella
ei havaittu. Oppilaiden lukutaito kasvoi luokka-asteiden kasvaessa.
Lukutaidossa sukupuolten välillä oli merkittäviä tilastollisia eroja kaikilla
muilla, paitsi 4. luokalla. Lukemismotivaatiossa 2., 3. ja 4.luokat erosivat
tilastollisesti merkitsevästi 6. luokasta. Muiden luokka-asteiden väliset erot
eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Lukemismotivaatiossa havaittiin eroja
myös sukupuolten välillä. Tyttöjen motivaatio oli kaikilla luokka-asteilla poikia
parempi. 3. luokalla sukupuolten välinen motivaatiokeskiarvo oli suurin, 4.
luokalla puolestaan ero oli pienin.
Tutkimuksemme mukaan korkeampi motivaatio oli yhteydessä
lukutaitoon. Voidaankin todeta, että hyvä lukutaito innostaa lukemaan, jolloin
lukutaito kehittyy entisestään. Tulosten mukaan oppilaiden lukemismotivaatio
laski luokka-asteiden kasvaessa, mikä voi selittyä liian helpoilla tai vaikeilla
teksteillä, tietotekstien lisääntymisellä tai sillä, etteivät oppilaat saa valita
luettavia tekstejä itse. Tyttöjen ja poikien lukemismotivaatioiden erot taas
voivat selittyä esimerkiksi oletuksilla tyttöjen ja poikien vahvuuksista ja
heikkouksista sekä sillä, että pojat eivät kiinnostu tarpeeksi koulussa luettavista
teksteistä. Tyttöjen ja poikien lukemismotivaation erojen syitä sekä
lukemismotivaation ja lukemisujuvuuden yhteyttä olisikin tärkeä tutkia
jatkossa vielä tarkemmin. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (48 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.title | Sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation yhteys luokka-asteilla 2.-6. | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505252020 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2015-05-25T18:03:02Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |