Foreign language vocabulary learning through mobile games
Date
2015Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Suomalainen yhteiskunta on teknologisoitunut viimeisten vuosikymmenten aikana merkittävästi. Muun muassa opettajankoulutus kohtaa haasteita pyrkiessään mukautumaan kyseiseen käsitteelliseen muutokseen. Koulujen opetusmetodien voidaankin sanoa jääneen jälkeen teknologian hyödyntämisessä vapaa-aikaan verrattuna. Viimeisimmän PISA -tutkimuksen tulosten julkistamisen jälkeen asiantuntijat antoivat lausuntoja perusopetuksen teknologisoinnin tarpeesta ja peräänkuuluttivat etenkin mobiiliteknologian käyttöönottoa. Opetustarkoituksiin soveltuvia mobiiliteknologiaa hyödyntäviä ratkaisuja onkin saatavilla runsaasti. Valitettavasti niiden taso useiden käytettävyyteen vaikuttavien ominaisuuksien suhteen tosin vaihtelee suuresti.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ominaisuuksia laadukkaassa opetuspelisssä on sekä pelillisyyden että pedagogiikan kannalta. Tutkimuksen puitteissa kehitettiin sekä näiden ominaisuuksien että sanastonoppimis- ja peliteorioiden perusteella englannin kielen sanaston oppimiseen tarkoitettu pelisovellus. Pelin käyttökokemusta testattiin kohderyhmään kuuluvilla oppilailla. Tutkimuksen aineistona toimi tutkielman tarkoitusta varten kehitetty opetuspeli sekä käyttökokemusta mittaavan kyselyn vastaukset, joista analysoitiin 40 kyselyn täyttäneen vastaajan vastaukset. Analyysissä käytettiin laadullisia menetelmiä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että laadukas opetuspeli on sekä pelillisesti että pedagogisesti järkevä ja looginen kokonaisuus, joka pysyy mielenkiintoisena, tukien samanaikaisesti myös oppimista. Laadukas opetuspeli on helposti päivitettävissä ja mukautuu monenlaisiin tarkoituksiin. Tutkimustulokset tukevat asiantuntijoiden näkemystä teknologisoitumisen lisäämisen tarpeesta opettajankoulutuksessa ja kouluissa, sillä oppimistapojen tulisi heijastaa modernissa yhteiskunnassa elämiseen tarvittavia taitoja. Mobiiliteknologiaa hyödyntävien opetusratkaisujen nykyistä aktiivisempi käyttöönotto edellyttänee kuitenkin opettajien lisäkoulutusta teknologian suhteen.
Asiasanat – EFL, vocabulary learning,
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
L2 English vocabulary breadth and knowledge of derivational morphology : One or two constructs?
Leontjev, Dmitri; Huhta, Ari; Tolvanen, Asko (SAGE Publications, 2023)Derivational morphology (DM) and how it can be assessed have been investigated relatively rarely in language learning and testing research. The goal of this study is to add to the understanding of the nature of DM knowledge, ... -
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
Let's go! : an early English language showering material package
Virtanen, Anssi (2022)Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ... -
Digital Game-Based-Learning in Early Foreign Language Teaching : Perceptions of teachers
Kähärä, Topias (2020)Digitaaliset pelit ja pelillisyys ovat globaalisti kasvava ilmiö, ja pelien vaikutus on väistämättä levinnyt kieltenopetukseen. Tämä koskee myös varhaista kieltenopetusta (iät 6-9), jonka piirissä pelit ja leikit ovat ...