Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta, Anne
dc.contributor.authorEljurkaev, Bek
dc.contributor.authorHeikkinen, Matleena
dc.date.accessioned2015-05-25T09:40:47Z
dc.date.available2015-05-25T09:40:47Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1474145
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46018
dc.description.abstractSuomalainen yhteiskunta on teknologisoitunut viimeisten vuosikymmenten aikana merkittävästi. Muun muassa opettajankoulutus kohtaa haasteita pyrkiessään mukautumaan kyseiseen käsitteelliseen muutokseen. Koulujen opetusmetodien voidaankin sanoa jääneen jälkeen teknologian hyödyntämisessä vapaa-aikaan verrattuna. Viimeisimmän PISA -tutkimuksen tulosten julkistamisen jälkeen asiantuntijat antoivat lausuntoja perusopetuksen teknologisoinnin tarpeesta ja peräänkuuluttivat etenkin mobiiliteknologian käyttöönottoa. Opetustarkoituksiin soveltuvia mobiiliteknologiaa hyödyntäviä ratkaisuja onkin saatavilla runsaasti. Valitettavasti niiden taso useiden käytettävyyteen vaikuttavien ominaisuuksien suhteen tosin vaihtelee suuresti. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ominaisuuksia laadukkaassa opetuspelisssä on sekä pelillisyyden että pedagogiikan kannalta. Tutkimuksen puitteissa kehitettiin sekä näiden ominaisuuksien että sanastonoppimis- ja peliteorioiden perusteella englannin kielen sanaston oppimiseen tarkoitettu pelisovellus. Pelin käyttökokemusta testattiin kohderyhmään kuuluvilla oppilailla. Tutkimuksen aineistona toimi tutkielman tarkoitusta varten kehitetty opetuspeli sekä käyttökokemusta mittaavan kyselyn vastaukset, joista analysoitiin 40 kyselyn täyttäneen vastaajan vastaukset. Analyysissä käytettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että laadukas opetuspeli on sekä pelillisesti että pedagogisesti järkevä ja looginen kokonaisuus, joka pysyy mielenkiintoisena, tukien samanaikaisesti myös oppimista. Laadukas opetuspeli on helposti päivitettävissä ja mukautuu monenlaisiin tarkoituksiin. Tutkimustulokset tukevat asiantuntijoiden näkemystä teknologisoitumisen lisäämisen tarpeesta opettajankoulutuksessa ja kouluissa, sillä oppimistapojen tulisi heijastaa modernissa yhteiskunnassa elämiseen tarvittavia taitoja. Mobiiliteknologiaa hyödyntävien opetusratkaisujen nykyistä aktiivisempi käyttöönotto edellyttänee kuitenkin opettajien lisäkoulutusta teknologian suhteen. Asiasanat – EFL, vocabulary learning,fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (83 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherEFL
dc.subject.othervocabulary learning
dc.subject.othermobile learning
dc.subject.othereducational games
dc.titleForeign language vocabulary learning through mobile games
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505251983
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.laitosTietotekniikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Mathematical Information Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.date.updated2015-05-25T09:40:47Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppimispelit
dc.subject.ysomobiilipelit
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot