University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Foreign language vocabulary learning through mobile games

Icon
1.1 Mb

Authors
Eljurkaev, Bek |
Heikkinen, Matleena
Date
2015
Discipline
Englannin kieliEnglishTietotekniikkaMathematical Information Technology
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Suomalainen yhteiskunta on teknologisoitunut viimeisten vuosikymmenten aikana merkittävästi. Muun muassa opettajankoulutus kohtaa haasteita pyrkiessään mukautumaan kyseiseen käsitteelliseen muutokseen. Koulujen opetusmetodien voidaankin sanoa jääneen jälkeen teknologian hyödyntämisessä vapaa-aikaan verrattuna. Viimeisimmän PISA -tutkimuksen tulosten julkistamisen jälkeen asiantuntijat antoivat lausuntoja perusopetuksen teknologisoinnin tarpeesta ja peräänkuuluttivat etenkin mobiiliteknologian käyttöönottoa. Opetustarkoituksiin soveltuvia mobiiliteknologiaa hyödyntäviä ratkaisuja onkin saatavilla runsaasti. Valitettavasti niiden taso useiden käytettävyyteen vaikuttavien ominaisuuksien suhteen tosin vaihtelee suuresti. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ominaisuuksia laadukkaassa opetuspelisssä on sekä pelillisyyden että pedagogiikan kannalta. Tutkimuksen puitteissa kehitettiin sekä näiden ominaisuuksien että sanastonoppimis- ja peliteorioiden perusteella englannin kielen sanaston oppimiseen tarkoitettu pelisovellus. Pelin käyttökokemusta testattiin kohderyhmään kuuluvilla oppilailla. Tutkimuksen aineistona toimi tutkielman tarkoitusta varten kehitetty opetuspeli sekä käyttökokemusta mittaavan kyselyn vastaukset, joista analysoitiin 40 kyselyn täyttäneen vastaajan vastaukset. Analyysissä käytettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että laadukas opetuspeli on sekä pelillisesti että pedagogisesti järkevä ja looginen kokonaisuus, joka pysyy mielenkiintoisena, tukien samanaikaisesti myös oppimista. Laadukas opetuspeli on helposti päivitettävissä ja mukautuu monenlaisiin tarkoituksiin. Tutkimustulokset tukevat asiantuntijoiden näkemystä teknologisoitumisen lisäämisen tarpeesta opettajankoulutuksessa ja kouluissa, sillä oppimistapojen tulisi heijastaa modernissa yhteiskunnassa elämiseen tarvittavia taitoja. Mobiiliteknologiaa hyödyntävien opetusratkaisujen nykyistä aktiivisempi käyttöönotto edellyttänee kuitenkin opettajien lisäkoulutusta teknologian suhteen. Asiasanat – EFL, vocabulary learning, ...
Keywords
EFL vocabulary learning mobile learning educational games englannin kieli oppimispelit mobiilipelit kielen oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505251983

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24540]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • L2 English vocabulary breadth and knowledge of derivational morphology : One or two constructs? 

    Leontjev, Dmitri; Huhta, Ari; Tolvanen, Asko (SAGE Publications, 2022)
    Derivational morphology (DM) and how it can be assessed have been investigated relatively rarely in language learning and testing research. The goal of this study is to add to the understanding of the nature of DM knowledge, ...
  • ”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi 

    Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)
    Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ...
  • English pronunciation teaching in Finland 

    Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013)
  • Let's go! : an early English language showering material package 

    Virtanen, Anssi (2022)
    Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ...
  • Digital Game-Based-Learning in Early Foreign Language Teaching : Perceptions of teachers 

    Kähärä, Topias (2020)
    Digitaaliset pelit ja pelillisyys ovat globaalisti kasvava ilmiö, ja pelien vaikutus on väistämättä levinnyt kieltenopetukseen. Tämä koskee myös varhaista kieltenopetusta (iät 6-9), jonka piirissä pelit ja leikit ovat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre