dc.contributor.advisor | Nikkola, Tiina | |
dc.contributor.advisor | Moilanen, Pentti | |
dc.contributor.advisor | Rautiainen, Matti | |
dc.contributor.author | Hautala, Jenna | |
dc.contributor.author | Tikkanen, Elisa | |
dc.date.accessioned | 2015-05-20T13:19:58Z | |
dc.date.available | 2015-05-20T13:19:58Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1474047 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45963 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkastellaan opiskelijaryhmän työskentelyä ryhmän kirjoittamien pöy-täkirjojen sekä tutkijoiden omien kokemusten pohjalta. Huomiota kiinnitetään erityisesti ryhmän tiedostamattomaan puoleen, pyrkimyksenä löytää merkityksiä ryhmän toiminnalle ja tätä kautta selityksiä, miksi ryhmän on ollut vaikea toimia perustehtävänsä mukaisesti. Tutkimus keskittyy tarkastelemaan ryhmän toimintaa psykodynaamisen ryhmäajatteluteorian pohjalta.
Tutkimuskohteena on Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksessa vuonna 2009 aloittanut integraatioryhmä, johon myös tutkijat itse ovat kuuluneet. Aineisto koostuu integraatioryhmän pöytäkirjoista, jotka on kirjoitettu opiskelijoiden kolmen ensimmäisen lukuvuoden aikana alkaen keväästä 2010 vuoden 2012 loppusyksyyn. Pöytäkirjojen rinnalla aineistona toimivat myös tutkijoiden omat kokemukset. Kirjallista aineistoa analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimusaineistoa tulkittiin hermeneuttisesti tarkastelemalla ja vertaamalla pöytäkirja-aineistoa, tutkijoiden omia kokemuksia ja teoriaa. Tällä tavoin teemoittelun kautta esiin nousseille ilmiöille pyrittiin löytämään merkityksiä.
Tutkimuksessa tulkittiin, että opiskelijaryhmä toimi työskentelyssään osittain ryhmäajatteluperiaatteen mukaisesti, jolloin toimintaa määrittivät pääosin defensiiviset toimintamallit. Tällaisessa ryhmässä vaikuttaa ikään kuin yhteinen mieli, jonka vallitessa jäsenten välinen erilaisuus ja ristiriidat koetaan uhkana, jolloin niiden ei anneta tulla esiin. Tutkimustulosten mukaan ryhmä toimi tiedostamattomasti perustehtävänsä vastaisesti vältellen kokemusten avointa jakamista ja tätä kautta erilaisuuden ymmärtämistä ja hyväksymistä. Näin ollen ryhmäajattelun nähtiin muodostuneen eräänlaiseksi suojautumismekanismiksi, jonka avulla ryhmä pystyi välttämään erilaisuuden sekä vaikeiden asioiden käsittelyn peittämällä ja ohittamalla ne työskentelyssään.
Vaikeuksista huolimatta integraatioryhmässä saatiin arvokkaita oppimiskokemuksia, joita tuodaan esiin tutkimuksen loppupuolella. Lisäksi tutkimuksessa pohditaan yleisesti ryhmissä työskentelyä ja yhteistyön haasteita nykyaikana, joiden kautta on löy-dettävissä mahdollisia syitä ryhmien ja yksilöiden defensiiviselle toiminnalle. Tutki-muksessa myös tarkastellaan integraatiokoulutuksen näkökulmasta, mitä vaaditaan luo-kanopettajien kouluttajilta sekä tulevilta luokanopettajilta kuin myös koko koulutuksen rakenteelta, jotta opiskelijat käsittelisivät koulutuksen aikana opettajaksi tulemiseen tarvittavia asioita. Näiden asioiden käsittelyn jälkeen myös koulun haasteisiin tarttumi-nen olisi helpompaa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (99 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | integraatioryhmä | |
dc.subject.other | ryhmädynamiikka | |
dc.subject.other | ryhmäajattelu | |
dc.subject.other | defensiiviset rutiinit | |
dc.title | Ryhmäajattelu opiskelijaryhmän tapana vältellä ristiriitoja | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505201921 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-05-20T13:19:58Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | ryhmädynamiikka | |
dc.subject.yso | ryhmät | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |