"Sellanen ilmapiiri, että kukaan ei taho puhua tästä” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia ryhmän sosiaalisesta rakenteesta
Päivämäärä
2024Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhden opettajankoulutuslaitoksen kotiryhmän sosiaalista rakennetta ja sen ilmenemistä ryhmän työskentelyssä.
Tutkittavien kokemuksia ryhmästä, sen toiminnasta ja haasteista on tarkasteltu
ryhmän sosiaalisen rakenteen kautta.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkittavana oli Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen integraatioryhmä, johon kuului 15 opiskelijaa.
Tutkimusaineisto kerättiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen aineisto kerättiin
kyselomakkeella koko ryhmältä. Vastausten perusteella valittiin kuusi tutkittavaa teemahaastatteluun. Tutkimuksen analyysi suoritettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Tutkimuksen teoriapohja rakennettiin sosiaalipsykologian ja
psykodynaamisen näkökulman kautta.
Sosiaalinen rakenne vaikutti esimerkiksi ryhmän toimintaan, työskentelyyn ja yksilön toimintamahdollisuuksiin. Ryhmään muodostuneet alaryhmät
olivat suurin yksittäinen tekijä erilaisten toimintamahdollisuuksien selittäjänä.
Yksilön sosiaaliseen asemaan vaikuttivat sosiaalisten suhteiden lisäksi persoonallisuus, aktiivisuus sekä vastuurooli ryhmässä. Sosiaalisen rakenteen luomia
haasteita olivat epätasainen vallan ja vastuun jakautuminen, epäselvät roolit
työskentelyssä sekä keskustelukulttuurin ja päätöksenteon haasteet. Tutkimus
antaa erilaisen näkökulman ryhmien tutkimiseen ja niiden kehittämiseen osana
opiskelua
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erilaisuus voimavarana sekä haasteena luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmässä
Pajunen, Netta (2023)Tutkimus käsittelee erilaisuutta ryhmässä. Erilaisuutta tarkastellaan ryhmän sosiaalisista normeista poikkeamisena. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat suhtautuvat erilaisuuteen kotiryhmässään. ... -
Tie oppimiseen ja kulttuurienvälisyyteen : intensiivikurssi opettajaopiskelijoiden kansainvälistäjänä
Yli-Honkola, Minttu (2012)Tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Erasmus-intensiivikurssille osallistuminen edistää opettajaopiskelijoiden kansainvälistymistä, sosiaalista kanssakäymistä sekä luonnontieteiden oppimista. Tarkentavat ... -
Significant in life : Core learning outcomes of a social and emotional course in physical education teacher education
Mäkinen, Tommi; Kostiainen, Emma; Klemola, Ulla (Routledge, 2022)The purpose of the study is to explore physical education (PE) students’ social and emotional learning (SEL) and the meaningful learning experiences during the SEL course. In the teaching profession, understanding SEL is ... -
Enhancing social justice? : Experimenting with social media in preservice teacher education at Makerere University in Uganda
Sebbowa, Dorothy Kyagaba; Kontinen, Tiina (Routledge, 2024)This chapter investigates the use of social media as educational tools that can enhance social justice. Rather than focusing on learning, the chapter asks how local social innovation – a new practice of using wikis as a ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.