Minäkeskeisyys opiskeluryhmän suojautumiskeinona
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opiskeluryhmän työskentelytapoja ja niiden piileviä osia. Tutkimuskysymyksenä oli, miksi opiskeluryhmä ei toimi työryhmänä perustehtävänsä suunnassa. Tutkimus keskittyi minäkeskeisyyden ryhmäilmiöön. Lisäksi opiskelijoiden opiskeluun ja ryhmään sitoutumisen teemaa käsiteltiin tutkimuksessa.
Tutkimuksen aineistoa kerättiin Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen integraatiohankkeessa syksyllä 2009 aloittaneelta ryhmältä havainnoimalla opiskelutapaamisia sekä kirjallisilla kyselyillä. Lisäksi kaikilta opettajankoulutuslaitoksen uusilta opiskelijoilta kerättiin kyselyaineistoa. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti. Tulkinnassa pyrittiin löytämään opiskelijaryhmässä vallitsevia piileviä merkityksiä, jotka ohjaavat vuorovaikutusta. Näitä tulkintoja käsitteellistettiin psykodynaamisen ryhmädynamiikkateorian avulla.
Tutkimuksessa tulkittiin, että havainnoidussa opiskelijaryhmässä vallitsi minäkeskeisyyden perusolettamus. Tällöin tiedostamattomana olettamuksena ryhmässä oli, että ryhmä ei todellisuudessa ollut ryhmä, vaan pikemminkin joukko yksilöitä. Tällaisessa ryhmässä yksilöt korostuvat yli ryhmän, ryhmän yhteisestä työnteosta vetäydytään, eikä ryhmän nimissä jäseniltä voi vaatia mitään. Minäkeskeisen perusolettamuksen tulkittiin olleen suojautumista ryhmän sisäisen erilaisuuden ja erimielisyyden pinnalle nousemiseen, joka muodosti uhkan ryhmälle. Minäkeskeisyydellä pystyttiin välttämään vaikea erilaisuuden käsittely.
Tutkimuksessa analysoitiin myös yleisemmällä tasolla opiskelijoiden suhtautumista integraatioryhmäopiskeluun. Integraatiohankkeessa opiskelu perustuu elämismaailmaontologiaan oppiaineontologian sijaan, jolloin opiskelu ei ole ulkokohtaista, vaan lähtee opiskelijoiden omista kokemuksista ja ajatuksista. Tämä mahdollistaa kiinnostumisen, mutta toisaalta opiskelijat ovat haavoittuvaisempia kuin koulutuksessa, jossa asioita käsitellään ulkokohtaisella tasolla. Tällöin on ymmärrettävää, että ryhmässä tapahtuvalta opiskelulta voidaan kokea tarvetta suojautua esimerkiksi minäkeskeisyyden keinoin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ryhmätentti arvioinnin välineenä
Koliseva, Anniina (2014) -
Ryhmäajattelu opiskelijaryhmän tapana vältellä ristiriitoja
Hautala, Jenna; Tikkanen, Elisa (2015)Tutkimuksessa tarkastellaan opiskelijaryhmän työskentelyä ryhmän kirjoittamien pöy-täkirjojen sekä tutkijoiden omien kokemusten pohjalta. Huomiota kiinnitetään erityisesti ryhmän tiedostamattomaan puoleen, pyrkimyksenä ... -
Suullisen ja kirjallisen palautteen erot ja emootiot : kirjoittamisen aine- ja maisteriopiskelijoiden näkökulmia palautteeseen
Mustonen, Laura (2019)Tässä tutkielmassa kartoitan suullisen ja kirjallisen palautteen eroja sekä niihin liittyviä emootioita. Pyrin tunnistamaan kummankin palautemuodon hyviä ja huonoja puolia. Esittelen myös muita haastattelemiltani opiskelijoilta ... -
"Sellanen ilmapiiri, että kukaan ei taho puhua tästä” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia ryhmän sosiaalisesta rakenteesta
Vaattovaara, Heta; Kossi, Janita (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhden opettajankoulutuslaitoksen kotiryhmän sosiaalista rakennetta ja sen ilmenemistä ryhmän työskentelyssä. Tutkittavien kokemuksia ryhmästä, sen toiminnasta ja haasteista on ... -
Musiikin ja liikunnan harrastamisen yhteys oppilaan sosiometriseen asemaan luokassa
Martikainen, Anna; Riihimäki, Satu (2016)Lähtökohtana tutkielman tekemiseen oli se, että sosiaalinen vuorovaikutus ja ryhmädynamiikka ovat tärkeä osa oppimiskontekstia. Lisäksi oma musiikin ja liikunnan harrastuneisuutemme innosti meitä tutkimaan juuri musiikin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.