Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSoini, Anne
dc.contributor.authorEloranta, Riika
dc.date.accessioned2015-05-19T12:52:12Z
dc.date.available2015-05-19T12:52:12Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45945
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tunnekasvatusta toteutetaan päi-väkodeissa ja mitä tunnekasvatuksen työtapoja päiväkodin kasvattajahenkilö-kunnalla on käytössään. Lisäksi selvitettiin, miten musiikkia hyödynnetään päiväkotiryhmien tunnekasvatuksen välineenä ja mitä musiikkikasvatuksen työtapoja päiväkodin kasvattajahenkilökunnalla on käytössään. Tutkimus on toteutettu sähköisenä kyselylomaketutkimuksena aineis-toon valituissa päiväkodeissa Seinäjoella ja Jyväskylässä. Päiväkodit valittiin kyselyyn arpomalla. Kysely on suunnattu kaikille päiväkodin kasvattajahenki-lökunnan jäsenille. Tutkimus on pääasiassa määrällinen, mutta tuloksia on analysoitu myös laadullisesti. Tutkimustulokset osoittivat, että kyselyyn vastanneista suurin osa ei käy-tä musiikkia tunnekasvatuksen tukena. Musiikkia kuitenkin hyödynnetään monipuolisesti päiväkotiryhmien arjessa sekä omana toimintanaan kuin mui-den toimintojen yhteydessä. Vain harvalla vastanneista oli ryhmässään käytös-sä joku tietty musiikkikasvatuksen suuntaus, mutta niitäkin oli hyödynnetty. Pystyäkseen hyödyntämään musiikkia enemmän lapsiryhmässään, vastaajat kokivat tarvitsevansa eniten lisää koulutusta sekä materiaaleja. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että musiikkia hyödynne-tään jo jonkin verran osana päiväkotiryhmien tunnekasvatusta. Musiikin käy-tön hyötyjä tulisi kuitenkin tuoda enemmän päiväkotien kasvattajahenkilö-kunnan tietoisuuteen. Lisäksi kasvattajahenkilökunnalle voisi tarjota lisää tie-toa, miten musiikkia voidaan käyttää välineenä varhaiskasvatusikäisten tunne-kasvatuksessa.fi
dc.format.extent47
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.subject.othermusiikki
dc.subject.othertunnekasvatus
dc.subject.othertunteet
dc.titleMusiikki välineenä varhaiskasvatusikäisten tunnekasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505191899
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.date.updated2015-05-19T12:52:12Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot