Musiikki välineenä varhaiskasvatusikäisten tunnekasvatuksessa
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tunnekasvatusta toteutetaan päi-väkodeissa ja mitä tunnekasvatuksen työtapoja päiväkodin kasvattajahenkilö-kunnalla on käytössään. Lisäksi selvitettiin, miten musiikkia hyödynnetään päiväkotiryhmien tunnekasvatuksen välineenä ja mitä musiikkikasvatuksen työtapoja päiväkodin kasvattajahenkilökunnalla on käytössään.
Tutkimus on toteutettu sähköisenä kyselylomaketutkimuksena aineis-toon valituissa päiväkodeissa Seinäjoella ja Jyväskylässä. Päiväkodit valittiin kyselyyn arpomalla. Kysely on suunnattu kaikille päiväkodin kasvattajahenki-lökunnan jäsenille. Tutkimus on pääasiassa määrällinen, mutta tuloksia on analysoitu myös laadullisesti.
Tutkimustulokset osoittivat, että kyselyyn vastanneista suurin osa ei käy-tä musiikkia tunnekasvatuksen tukena. Musiikkia kuitenkin hyödynnetään monipuolisesti päiväkotiryhmien arjessa sekä omana toimintanaan kuin mui-den toimintojen yhteydessä. Vain harvalla vastanneista oli ryhmässään käytös-sä joku tietty musiikkikasvatuksen suuntaus, mutta niitäkin oli hyödynnetty. Pystyäkseen hyödyntämään musiikkia enemmän lapsiryhmässään, vastaajat kokivat tarvitsevansa eniten lisää koulutusta sekä materiaaleja.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että musiikkia hyödynne-tään jo jonkin verran osana päiväkotiryhmien tunnekasvatusta. Musiikin käy-tön hyötyjä tulisi kuitenkin tuoda enemmän päiväkotien kasvattajahenkilö-kunnan tietoisuuteen. Lisäksi kasvattajahenkilökunnalle voisi tarjota lisää tie-toa, miten musiikkia voidaan käyttää välineenä varhaiskasvatusikäisten tunne-kasvatuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5264]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinkuuntelu tunnekasvatuksen välineenä musiikintunneilla
Ojell, Miitta (2020)Kandidaatintutkielmassani tutkin miksi ja miten musiikinkuuntelu soveltuu tunnekasvatuksen välineeksi musiikintunneille. Keskityn erityisesti yläkoulun ja lukion musiikinopetukseen. Perehdyn tutkielmassa ensin siihen, miten ... -
Opettajien kokemuksia lasten tunteiden säätelyn taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa Tunnerobotti-materiaalin avulla
Lehtola, Hanna; Damskägg, Roosamaria (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia tunteiden säätelyn taitojen opettamisesta varhaiskasvatuksessa Mieli Ry:n tuottaman Tunnerobotti-materiaalin avulla. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia ... -
"Mä joskus huuvan, mut en iha aina" : 3-6-vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista
Rehula, Paula; Pöysä, Meri (2021)Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitimme, millaisia näkemyksiä 3–6-vuotiaat lapset ilmaisevat vihan ja pelon tunteista sekä niiden säätelystä varhaiskasvatuksen opettajan ohjaamilla tuokioilla. Hyödynsimme tutkimuksessamme ... -
Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
Manninen, Noora; Huttunen, Janesa (2020)Tässä kandidaatintutkielmassa selvitettiin, millaisia merkityksiä varhaiskasvatuksen opettajat antavat tunnetaitokasvatukselle. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat valmiita ... -
Lasten tunnetaidot päiväkodissa : 5-vuotiaat ja Tunnemuksu-ohjelma
Surakka, Anna-Kaisa (2013)Tunteet ovat muodossa tai toisessa jatkuvasti läsnä ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Ne vaikuttavat moniin kognitiivisiin toimintoihin sekä sosiaalisen elämämme sujuvuuteen. Hyvät tunnetaidot suojaavat monilta elämän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.