dc.contributor.advisor | Eerola-Pennanen, Paula | |
dc.contributor.author | Lonka, Saana | |
dc.date.accessioned | 2015-05-13T17:37:29Z | |
dc.date.available | 2015-05-13T17:37:29Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45896 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen kohteena oli vieraan kielen oppiminen ja opettaminen osana varhaiskasvatusta. Ilmiö on ajankohtainen, sillä vierasta kieltä tarjoavien varhaiskasvatusryhmien määrä on lisääntynyt globalisoituvassa maailmassa. Tutkimus keskittyi vanhempien näkökulmaan. Tavoitteena oli selvittää heidän syitä valita lapselleen varhaiskasvatus, jossa lapsi oppii vierasta kieltä, vanhempien odotuksia kielen oppimiselle ja odotuksiin vastaamista sekä suunnitelmia tukea lapsen kielen oppimista varhaiskasvatuksen jälkeen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruu tapahtui teemahaastattelulla. Yksilöhaastatteluun osallistui seitsemän vanhempaa, joiden lapsi osallistui varhaiskasvatukseen, jonka osana käytettiin muutakin kuin lapsen äidinkieltä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että valintaperusteet jakautuivat kieleen, vanhempien omaan taustaan ja perheen tilanteeseen sekä vanhempien mainitsemiin vahvan kielitaidon hyötyyn liittyviin perusteisiin. Vastauksissa painottui kielen oppiminen, mutta vanhemmat mainitsivat muitakin syitä. Yksityiskohtaisia kielen oppimiseen liittyviä odotuksia ei ollut, vaan odotukset kohdistuivat vahvasti ympäristöön. Kävi ilmi, että odotuksiin oli vastattu hyvin, kehitettävää mainittiin olevan tiedonkulussa, henkilökunnan pysyvyydessä sekä kielellisessä ympäristössä. Varhaiskasvatuksen jälkeen lapsen kielen oppimista suunniteltiin tuettavan koulun tai ohjatun toiminnan kautta, kotona toteutettavasti sekä perheen sosiaalisten verkostojen avulla.
Tulosten perusteella vanhemmilla on moninaisia valintaperusteita sekä odotuksia vierasta kieltä tarjoavalle varhaiskasvatukselle, mutta kielen oppimisen jatkosuunnitelmat ovat samansuuntaisia. Tutkimus lisää tietoa aiheesta luoden pohjaa jatkotutkimukselle sekä tarjoten kyseiselle päiväkodille suuntaa kehittää toimintaansa. | fi |
dc.format.extent | 47 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | varhaiskasvatus | |
dc.subject.other | vanhemmat | |
dc.subject.other | toinen kieli | |
dc.subject.other | oppiminen | |
dc.title | "Ihan uskomatonta miten pieni lapsi imee sitä kieltä itseensä" : vanhempien näkökulma vieraan kielen oppimiseen | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505131852 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2015-05-13T17:37:30Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |